Only You

Laat je niet 'afschrikken' door de melige titel en promobeelden; ONLY YOU houdt het verrassend down-to-earth. We kijken mee met het ontstaan van een ‘gewoon koppel’, zonder grote verhalen of vergezochte romantiek.

Elena en Jake zijn niet echt op zoek, maar vinden toch elkaar. Hun karakterschets betrekt op een natuurlijke manier het verleden en maakt subtiel vooruit- of terugwijzingen. Zo komt hun terloops aangehaalde jeugd (voor Elena problematisch, voor Jake schijnbaar zorgeloos) later in de film meer uitgebreid naar voren. Details als deze maken van de personages mensen. Ook toont Elena zich in het prille begin onzeker over haar leeftijd ­­– ze is bang dat de negen jaar jongere Jake haar snel beu zal zijn ­­– wat later diepte geeft aan het enorme struikelblok dat voor het koppel opdoemt: het lukt hen niet om zwanger te raken. De focus van de film komt, net als in de relatie zelf, te liggen op de kinderwens van Elena en Jake. Regisseur en scenarist Harry Wootliff ziet daarbij schuldgevoelens, toekomstperspectieven en sociale druk niet over het hoofd, de praktische kant van de problematisch geworden bevruchting evenmin. De warmte van het samenzijn van de geliefden wordt eerst doorbroken door het ‘vrijen volgens de kalender’ en vervolgens door de kille wachtkamers en plastische omschrijvingen van de procedure voor in-vitrofertilisatie.

Laia Costa en Josh O'Connor zagen we eerder aan het werk in respectievelijk de arthousehits Victoria en God’s Own Country. Samen met het subtiele scenario, de korrelige fotografie en de (indie)rocksoundtrack zorgt die casting voor een typische arthousefeel. De muziek legt het gepaste accent, met ‘I Want You’ van Elvis Costello als het lied van de ontluikende liefde en ‘The Other Side of Mt. Heart Attack’ van Liars als aanvulling bij een scène waaruit de grenzeloze toewijding van het koppel blijkt. Samen met Elena en Jack leren we geleidelijk dat het leven zich niet aanpast aan de liefde, maar dat het omgekeerd wel kan, als je heel goed vasthoudt. Dit debuut van Harry Wootliff reikt daarom verder dan een drama over ivf en is voor iedereen die de kracht van liefde kent.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Win tickets voor deze film door en je adres te mailen naar win@filmmagie.be.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS