Orpheline

In Namen op het Festival van de Franstalige Film (FIFF) was ORPHELINE, de vijfde film van Arnaud des Pallières, goed voor de Bayard d’Or, de hoogste onderscheiding. ORPHELINE is dan ook een merkwaardige tranche de vie waarin vier actrices voor eenzelfde vrouw (moeten) doorgaan.

GEDURFD uitgangspunt voor ORPHELINE is dat elk leven bestaat uit verschillende levens, elke persoonlijkheid uit diverse identiteiten. Om te achterhalen wie Renée werkelijk is - het schoolhoofd dat midden in de les op de mond wordt gekust door een vrouw die recht uit de gevangenis de klas is komen binnenwandelen - is het hoognodig dat haar ware identiteit diezelfde avond nog wordt onthuld.

Wie is Renée echt? De verweesde vrouw – bijna dertig – die door haar verleden op de hielen is getrapt, betrapt dus. Drie ‘andere’ meisjes, jonge vrouwen, dienen zich vervolgens aan in de loop van de gefragmenteerde vertelling – het lijkt er sterk op dat het verhaal van achteren naar voren wordt gereconstrueerd. Telkens wordt ‘zij’ gespeeld door een andere actrice die niet per se op de vorige lijkt. De verschillende aspecten van Renées complexe persoonlijkheid worden zo blootgelegd: het 13-jarige, avontuurlijke pubermeisje Karine loopt keer op keer van huis weg omdat het daar al te triest en veel te saai is. Sandra, 20 jaar, hengelt in Parijs naarstig naar werk en verzeilt door een jobadvertentie in het paardengokmilieu. En ten slotte is er nog Kiki, een klein meisje van 6 jaar ongeveer, dat bij het verstoppertje spelen in de buurt van een autokerkhof haar twee speelkameraadjes (definitief) kwijtraakt.

Elke zeven jaar zou je persoonlijkheid een bijzondere wending nemen. Noem het herboren worden. Zonder je roots te verloochenen, want die zitten in het DNA opgesloten. Nog zo’n uitdagende premisse van de auteurs én actrices. Elke vrouw in ORPHELINE is in haar eentje op de vlucht voor een gesetteld leventje en wordt voortgestuwd door een hang naar avontuur. Meer nog dan een sociale of een gezinsstructuur te ontvluchten is ze voor zichzelf op de loop, niet goed wetend wat aan te vangen met haar vrouw-zijn: een ontluikend vrouwenlijf, haar seksualiteit, met verleiden en met het moeder worden.

In het met souplesse ontvouwde ORPHELINE speelt iedereen verstoppertje. Dat maakt het mozaïek van het secuur opgebouwde rauw-realistische vrouwbeeld van het klavertjevier meisjes/jonge vrouwen net zo intrigerend, inclusief het verbijsterende slotakkoord, dat ook nog eens.

De vertoningen van ORPHELINE vind je terug op Cinenews.be.

In ons aprilnummer vind je het interview met Arnaud des Pallières en scenariste Christelle Berthevas.

Geschreven door FREDDY SARTOR