Oslo, 31. August

“Het leven is goed”, zegt een dokter. “Goed waarvoor”, vraagt zijn patiënt. Deze ontnuchterende dialoog kleurde Le Feu Follet, een melancholische film van Louis Malle uit 1963 over een in een diepe existentiële crisis verkerende alcoholist. De Noorse cineast Joachim Trier (Reprise) baseert zich voor OSLO, 31. AUGUST op dezelfde (uit de jaren 20 daterende) roman van Pierre Drieu La Rochelle. Trier focust op 24 uur uit het leven van een moeizaam herstellende drugsverslaafde.

Wanneer hij de instelling, waar hij verblijft, kort verlaat zien we Anders door Oslo zwerven, vrienden en verwanten bezoeken, berichtjes achterlaten bij zijn ex, flirten met oude bekenden, grauwe plaatsen bezoeken, wachten, twijfelen,… Kortom, zijn plaats in de echte wereld zoeken. Met een job-interview als alibi.
De film volgt het trage ritme van de sombere dertiger en stevent af op een voorspelbaar tragisch slot maar blijft beklijvend dankzij een doorleefde vertolking van Anders Danielsen Lie die de speurtocht naar redenen om te blijven leven aangrijpend maakt.

Dit Scandinavische drama haalt niet het niveau van Ingmar Bergmans bespiegelingen over de dood of Lars von Triers apocalyptische tragedies maar OSLO, 31. AUGUST is wel een tegelijk grimmige en grappige film over depressie, drugsverslaving en existentiële angst. Anders zwerft door de labyrintische stad die hij ooit kende en wordt zowel door plaatsen als door mensen herinnerd aan een verleden vol gemiste gelegenheden en verspilde kansen. Anderen houden hem een spiegel voor waarin hij het gedrag ziet waarmee hij zijn zichzelf vernietigde, en zelf denkt hij na over wat de toekomst in petto kan hebben.

Opmerkelijk daarbij is dat Trier de architectuur van Oslo linkt aan de geestesgesteldheid van zijn protagonist terwijl hij gevoelens van ongemak, vernedering en frustratie op onderkoelde wijze serveert en met poëtische bespiegelingen over leven en dood het naturalisme doorbreekt. Een tikkeltje Antonioni, een snuifje Bresson en een portie Malick geven het fragmentarische portret van een leven uit evenwicht een universeel (maar ook nostalgisch) karakter. Waardoor OSLO, 31. AUGUST via het verhaal van een zoekend individu de angsten van een generatie weerspiegelt. En aangeeft dat achter de vredige orde van een stad ook een gruwelijke chaos kan schuilgaan.

Geschreven door IVO DE KOCK

Oslo, 31. August

29/02/2012
Regisseur: 
Productiejaar: 
2011
Distributeur: 
ABC

Media: 

Trailer: 

gz2g0F9yl5o