On the Other Side

Een subtiele thriller. Zo zou je ON THE OTHER SIDE, de vijfde film van de Kroatische Zrinko Ogresta, al te summier kunnen omschrijven. Zijn acteursfilms worden gekenmerkt door een stijlvaste visuele beeldregie en een bedachtzame mise-en-scène, zodat de angsten en de trauma's die achter de façades van de uit de middenklasse afkomstige personages schuilen des te beter kunnen worden onthuld.

Ook ON THE OTHER SIDE past perfect in dat plaatje. Vesna werkt als thuisverpleegster in Zagreb, waar ze naartoe is verhuisd samen met haar volwassen zoon en dochter, een werkloze advocate. In feite is ze gevlucht nadat haar echtgenoot Zarko, soldaat in het voormalige Joegoslavische leger, door het tribunaal van Den Haag voor oorlogsmisdaden tijdens de burgeroorlog werd veroordeeld. Het gezin vreesde wraak van hun buren in het dorp waar ze woonden. Jaren later maakt de naam van haar man, van wie ze nooit is gescheiden, haar leven voor haar nog altijd moeilijk, zowel professioneel als privé. Vandaar dat Vesna wel voor een nieuw, anoniem leven in een stad moest kiezen. Maar het verleden blijft haar als een schaduw achtervolgen. Tot ze plotseling mysterieuze telefoontjes van … Zarko begint te krijgen. Aanvankelijk houdt ze afstand. Ze kan nauwelijks geloven dat hij opnieuw vrij is. Jaren van vereenzaming hebben haar kil gemaakt. De gesprekken – Zarko blijft haar bellen – maken Vesna's leven eens te meer tot een nachtmerrie. Maar de twijfel blijft, knaagt aan haar. ON THE OTHER SIDE vergt veel van zijn acteurs. Achter hun stoïcijnse gelaatsuitdrukking schuilt een enorme last. Je voelt het als kijker, van begin tot eind. Je wordt meegezogen in een thrillerverhaal waarin de spanning te snijden is en waar je pas helemaal aan het eind de finesse van vat. Ogresta koos voor een elegante sfeervolle beeldtaal met een camera die eerst als een neutrale observator Vesna (en haar gezin en werk) observeert en beetje bij beetje Vesna's leven infiltreert zoals de man(nenstem) aan de telefoon bijna haar leven overneemt.

De vertoningen van ON THE OTHER SIDE vind je terug bij Cinenews.

Geschreven door FREDDY SARTOR

On the Other Side