Ouija: Origin of Evil

Het ouijabord zoals we dat nu kennen is in 1853 ontdekt door de Franse spiritualist Planchette. Anno 1891 deed het bord zijn intrede als spelbord bij het Amerikaanse publiek. Op het ouijabord raast een plankje op wieltjes over het alfabet – indien geleid door een entiteit natuurlijk. Dat vrij beperkte gegeven heeft al menige fantasyfilm geïnspireerd.1967. Alleenstaande moeder Alice Zander probeert als waarzegster de eindjes aan elkaar te knopen. Haar dochters Doris en Lina doen vrolijk met het bedrog mee. Wanneer ze op een dag een ouijabord kopen, neemt een entiteit bezit van Doris, de jongste dochter. Dat maakt de seances er levendiger en overtuigender op.

Maar de (boze) geest neemt de moeder en haar twee dochters mee in een neerwaartse spiraal waar slechts de dood soelaas biedt. Deze prequel van het tenenkrullend saaie Ouija uit 2014 is een verrassing. De horrorfilm is knap opgebouwd en slim uitgewerkt. Filmregisseur en scenarist Mike Flanagan, geboren in Salem (haha, toeval?), filmde een paar best verdienstelijke genrefilms bij elkaar. De horrorthrillers Absentia (2011), Oculus (2013) en Hush (2016) getuigden in elk geval van een feilloos gevoel voor een onbehaaglijke sfeer- en spanningsopbouw.

OUIJA: ORIGIN OF EVIL oogt als een tv-film uit de jaren zestig. Een fijne en bewuste stijloefening! Flanagan haalt tevens muziekfragmenten uit de sixties uit de oude doos en alles lijkt meer op een aflevering van een oude Twilight Zone dan een hedendaagse horrorfilm. De filmmaker behoudt die lekker nostalgische look en trekt zowaar tijd uit voor karakterontwikkeling en maatschappelijke situering. De horror wordt – zoals het hoort – langzaam opgebouwd. Sociale beslommeringen en WO II-gruwel (experimenten op mensen in de concentratiekampen) sturen het dramatische verloop.

Flanagan maakt uitstekend gebruik van de beperkte locatie van het huis van de Zanders en gaat met zijn kleine cast net een paar stappen verder dan de voorgeschreven stereotypen. De sfeer wordt naarmate de film vordert alsmaar grimmiger en donkerder. Een happy end zit er ook niet in. Hoe kan het ook anders in een horrordrama dat over de dood gaat en waar het geloof in het hiernamaals de rode draad van uitmaakt?

Ouija: Origin of Evil

23/11/2016