Paddington 2

Tafelmanieren heeft hij nog niet onder knie, maar de goedhartige beer uit Peru is wel terug met beleefde uitspraken van zijn tante Lucy. Paddington, het geesteskind van Michael Bond die in juni dit jaar op 91-jarige leeftijd overleed, vond in de eerste film (2014) een thuis bij de Londense familie Brown. De boekverfilming - een samenraapsel van Bonds vele korte verhalen over Paddington - was zo'n enorm succes (vooral in thuisland Groot-Brittannië) dat een vervolg vanzelfsprekend was.

Het leven gaat z’n gangetje in de kleurrijke wijk Windsor Gardens, maar avontuur is niet veraf wanneer er plakkerige marmelade in het spel is. Een mysterieuze dief steelt het pop-upboek dat Paddington voor tante Lucy’s verjaardag wilde kopen. De beer wordt valselijk beschuldigd en Mr. Brown met zijn blauwe maatpakken, Mrs. Brown in haar bonte jurken, hun twee puberende kinderen en de kranige huishoudster Mrs. Bird trachten zijn onschuld te bewijzen. Heerlijk kleurrijk, maar op een voorstellingsrondje na blijven die personages wat oppervlakkig uitgewerkt. In de voetsporen van Nicole Kidman treedt nu Hugh Grant op als slechterik, gewapend met Shakespearecitaten, stoffige pruiken en zelfportretten uit zijn vergane gloriedagen als West End-acteur.

Paddington (in de Vlaamse versie met de stem van Bent Van Looy) werd door computeranimatie tot leven gewekt in deze live-actionfilm. De knuffelzachte vacht in CGI lijkt haast echt en aaibaar, maar regisseur Paul King wilde ook de rust van de klassieke stop-motionstijl behouden. We wanen ons zelfs even in de BBC-reeks uit 1976 wanneer Paddington door scènes in het kartonnen pop-upboek wandelt. PADDINGTON 2 speelt zich af in een sfeer van Britse, geïdealiseerde nostalgie. In deze wereld bestaan geen gsm’s, behoren we allemaal tot de hogere middenklasse en kennen we onze stadsmonumenten. De onderliggende boodschap over immigratie en het vinden van een thuis is, zo lijkt het, een kwade blik naar het huidige bestuur in Londen. PADDINGTON 2 is een klassieke schattenjacht, maar bezit toch verrassende kleine wendingen. De speelse shots in vogelperspectief, de pastelroze gevangeniskostuumpjes en de gebouwen als poppenhuizen verraden de invloed van Wes Anderson. Slapstick, Britse ironie en een schattige beer in duffeljas brengen een glimlach op je gezicht.

Benieuwd? Hier vind je de vertoningen van PADDINGTON 2 terug. Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar [email protected], te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Geschreven door SILKE ROCHTUS

Paddington 2

06/12/2017