Paniek in het dorp

‘Toch leuk om kind te blijven’ gaat er door u heen tijdens het bekijken van PANIEK IN HET DORP. Niet dat deze briljante animatiefilm van het duo Stéphane Aubier en Vincent Patar infantiliteit propageert. Zeer zeker niet. Wel spreekt de bizarre logica van een kind doorheen het hele verhaal. Enfin, in zover van een verhaal sprake is. De protagonisten zijn een cowboy, een indiaan en een paard. Ze delen hetzelfde huis in een dorp met een boerderij, een muziekschool en een politiehok/bureau. Om de verjaardag van Paard te vieren beslissen Cowboy en Indiaan een barbecue te bouwen. Maar mits een per ongeluk fout doorgegeven bestelling worden vijf biljoen bakstenen geleverd. Het begin van een absurd avontuur dat de personages naar een vreemde wereld onder zee leidt, maar ook naar besneeuwde steppen en het middelpunt van de aarde. Het duo Aubier en Patar maakte voor het eerst brokken met de Pic Pic Andre Shoow. Daarin snijdt het varken Pic Pic zichzelf voortdurend in koteletjes en wordt het paard André als een rasechte tooghanger opgevoerd. De korte films van de Pic Pic Andre Show bevat de kiemen van wat later zou uitgroeien tot de succesvolle animatieserie Panique au village. Aubier en Patar brengen hun knotsgekke en bij momenten surrealistische wereld tot leven via stopmotion, een beproefde en arbeidsintensieve techniek, waarin de speelgoedfiguurtjes in kartonnen decors hun eigen leven gaan leiden. Stel u hierbij geen houterige bewegingen voor. Aubier en Patar zijn zich terdege bewust van de beperkingen van de techniek en nemen er bij momenten zelfs een loopje mee. Wat PANIEK IN HET DORP meteen uniek en origineel maakt. Het verteltempo is waanzinnig snel, de situaties dermate absurd en grappig dat de toeschouwer weinig tijd wordt gegund om bij de techniek stil te staan. Het scoopkader lokt uitnodigend en verleidt de toeschouwer van bij de eerste shots. PANIEK IN HET DORP is gewoon een fantastische animatieprent, in alle betekenissen van het woord. Voor de puristen die zweren bij de originele versie: geen paniek! De Vlaamse dub (in een regie van Jan Eelen) werkt uitstekend. De dialogen zijn in die mate ad rem en snel, dat ondertiteling moeilijk wordt en zelfs storend zou werken.

Paniek in het dorp

17/06/2009
2009