Parker

The stath is back! Na rollen in retrogetinte, ambachtelijke actiefilms zoals de (losse) remake van The Mechanik (2011), Killer Elite (2011), Safe (2012) en recent nog The Expendables 2 (2012), kruipt Jason Statham opnieuw in de huid van een typische antiheld.

Hij speelt een gewiekste boef die vlak na een overval belazerd en door zijn handlangers voor dood wordt achtergelaten. Broedend op een plan bundelt hij de krachten met zijn mentor en vriendin. Wanneer een vrouwelijke makelaar zijn pad kruist, ziet hij zijn kans schoon om de rekening te vereffenen zodat zijn vroegere kompanen een koekje van eigen deeg krijgen. Bronmateriaal is afkomstig van de overleden Amerikaanse misdaadschrijver Richard Stark, die in het verleden al tientallen van zijn boeken verfilmd zag worden. Point Blank (1967) met Lee Marvin, The Outfit (1973) met Robert Duvall en Payback (1999) met Mel Gibson, om er maar enkele te noemen.

Filmregisseur van dienst is Taylor Hackford, die onder meer met An Officer and a Gentleman (1982), Blood In, Blood Out (1993), The Devil's Advocate (1997) en Ray (2004) de voorbije dertig jaar uitgebreid zijn veelzijdigheid etaleerde. Ook DOP J. Michael Muro verdiende eerder al zijn sporen als cameraman bij kleppers zoals Dances With Wolves (1990), L.A. Confidential  (1997) en Titanic (1997). Om maar te zeggen: PARKER is niet de zoveelste generische, holle schiet- en achtervolgingsfilm maar heeft zeker heel wat productietalent aan boord. Toch zorgt die samenvoeging van gerenommeerd personeel niet meteen voor onvergetelijke cinema. Het verhaal kabbelt, de dialogen bevestigen een klein dozijn genreclichés, de actie zindert maar mist frisheid en verrassingselementen.

En Statham? Die holt, springt, schopt en duikt zoals we hem dat al honderd keer eerder hebben zien doen. Statham ten tijde van Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) toonde potentieel, Staham anno 2013 heeft intussen veel weg van een merknaam. Een veilige investering voor producers, geldschieters, distributeurs en filmgangers die meteen weten wat ze van een film mogen verwachten met hem in de hoofdrol. Het zou van durf getuigen mocht hij in de toekomst eens in een minder typische rol opduiken: dat zou nog eens vuurwerk opleveren. Moraal van het verhaal: PARKER is Statham en vice versa. Niets meer, niets minder.
 

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Parker

17/04/2013
Regisseur: 
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
eOne

Media: 

onomatopee