Parker

De in 2008 overleden schrijver Donald Westlake schreef zijn serie Parker-romans onder het pseudoniem Richard Stark. ‘Flashfire’, de 19de Parker uit 2000, is niet de eerste roman van Westlake die verfilmd werd. Eerder speelde Lee Marvin de hoofdrol (van Walker alias Parker) in ‘Point Blank’ uit 1967, naar de roman The Hunter en ook Robert Duvall vertolkte Macklin alias Parker in ‘The Outfit’ uit 1973. En nu is Jason Statham de professionele bandiet Parker in PARKER van de 68-jarige filmregisseur Taylor Hackford die niet aan zijn proefstuk toe is met films zoals ‘An Officer And A Gentleman’ en ‘Dolores Claiborne’ op zijn palmares.

PARKER begint met een spectaculaire overval op de kermis van Ohio. Parker gaat als priester te werk en wordt geholpen door drie clowns o.l.v. Melander (Michael Chiklis) en een jongeman (Micah Hauptman). De bende gaat er met de totale recette van de kermis vandoor. Maar nadien wil het viertal het gestolen geld gebruiken voor een nieuwe klus terwijl Parker zijn deel wil. Ze laten Parker voor halfdood achter langs de weg. Hij wordt gelukkig op tijd gevonden door een boer en na een korte passage langs het ziekenhuis vlucht Parker richting Palm Beach Florida op zoek naar zijn voormalige handlangers. Daarbij krijgt hij de hulp van de oudere Hurley (Nick Nolte), die de vader is van zijn vriendin Claire (Emma Booth).

Om uiteindelijk de klus te klaren krijgt hij onverwacht een helpende hand van Leslie Rodgers (Jennifer Lopez), die huizen in Palm Beach verkoopt en de streek goed kent. Ze komt er immers achter dat zowel Parker als de bende waar hij naar op zoek is, nep zijn. Leslie wil in ruil een aandeel om Palm Beach achter zich te kunnen laten. Zijn ex-handlangers zijn immers uit op de juwelen van mevrouw Clendon. Via een geënsceneerde brand maken ze er één chaos van en pikken de juwelen in…

Taylor Hackford wil ondanks zijn lange carrière niet rusten op zijn lauweren. Voor het eerst exploreert hij het genre van de film noir nadat hij via producent Les Alexander de rechten van Westlake’s roman in handen kreeg. Het boek leent zich inderdaad tot het genre maar de uitwerking van Hackford gaat toch veeleer de richting uit van een spannende actiefilm dan van een film noir. Vooral de aanwezigheid van hoofdacteur Jason Statham, vooral in actiefilms …actief, zorgt ervoor dat het accent bij de actie ligt. Neemt niet weg dat Statham een dijk van een prestatie levert als sociopaat en antiheld Parker. Vooral zijn motto ‘Luister naar mij en er zal geen kwaad gebeuren’ geeft zijn rol een sociaal karakter. Zowel Statham als Parker prediken dus allerminst gratuit geweld. Ook La Lopez is zeer geloofwaardig als Leslie Rodgers. Er is zelfs een rolletje voor Hackfords zoon Rio. Minder geloofwaardig zijn de spectaculaire scènes zoals die waarin Parker bengelend aan het balkon van zijn appartement met een mes door zijn hand er toch nog in slaagt zijn belager van zich af te schudden….

PARKER is vlot gemaakt en dat heeft vooral te maken met de geloofwaardigheid van de cast. Het scenario is met de nodige spanning opgebouwd maar op geen enkel moment krijg je het gevoel dat het slecht zal aflopen. De actiescènes zijn knap in beeld gebracht met de nodige close-ups en de sludge metal muziek van Dax Riggs, die zelf ook concerteert in de film, past uitstekend. Jammer dat het script amper duistere kantjes vertoont. Met PARKER probeert Hackford Taylor nieuwe paden te bewandelen; het blijft bij een verdienstelijke poging. De enige surplus die deze dvd biedt is een ‘making of’.

Geschreven door GUIDO CLAES

Parker

03/07/2013