Party Girl

Als er een film is die in Cannes op het voorbije filmfestival zijn twee prijzen echt wel verdiende, zowel de Ensembleprijs voor zijn acteurs (in de nevensectie Un Certain Regard) als de Caméra d’Or voor beste debuut, dan was dat zeker deze bonte ‘groepsfilm’ wel, in een regie van Samuel Theis. Hij nam het leven van zijn 60-jarige moeder als uitgangspunt. Theis debuteert hier samen met Marie Amachoukeli en Claire Burger, alle drie jonge cineasten afkomstig van de befaamde Franse filmschool La Fémis.

De kroniek die ze hier gestalte geven is die van Angélique, de party girl van de titel. Het is een levensecht portret geworden van een alleenstaande moeder met drie kinderen, van wie er een niet door haarzelf werd opgevoed. Een soort docudrama dus waarin niet-professionele acteurs hun eigen familieportret bevolken. Cinema vérité gesitueerd in Frans Lotharingen, een streek dicht bij de Frans-Duitse grens die in de Franse film weinig aan bod komt. Daarenboven oefent moeder Angélique het ietwat onconventionele beroep van bargirl uit. Nu ze de pensioenleeftijd nadert, lijkt een huwelijk met een van haar trouwe klanten, Michel, de ideale fin-de-carrièrezet.

Via Michel, een ex-mijnwerker, zoomt PARTY GIRL ook in op de sociale context van deze vroegere mijnstreek waar Frans en Duits door elkaar worden gesproken. Maar kan een party girl haar geluk wel vinden in een traditioneel huwelijk? Net zoals zestigplusser Gloria in Sebastián Lelio’s gelijknamige film of als Gena Rowlands in Cassavetes’ klassieker A Woman Under the Influence heeft Angelique het als oudere vrouw moeilijk om ware liefde te herkennen. Ondanks het feit dat ze een zuipschuit is, een onverantwoordelijke moeder is geweest voor een van haar dochters en onbezonnen tegen Michel reageert, blijkt haar omgeving erg vergevingsgezind.

Cannes is veel gewend, maar een zoon die zijn moeder bedankt voor haar levensechte vertolking van haar eigen bargirl-carrière was ook daar niet alledaags.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Party Girl