Patti Cake$

“A big juicy love letter to my home state, my family and the creative spirit”, zo omschrijft Geremy Jasper zijn eerste film, waarmee hij het meteen schopte tot in de officiële competitie van het Sundance Festival en de Quinzaine van Cannes. Die home state is New Jersey, waar Jaspers hoofdpersonage Patricia Dombrowski tijdens haar harde labeur in een aftandse bar en in de catering droomt van een rapcarrière als Patti Cake$.

Danielle Macdonald, een Australische (!), die vóór deze film nog nooit gerapt had, zet Patricia met verve neer. Ondanks haar robuuste uiterlijk en grove taaltje blijft het personage kwetsbaar, zeker wanneer het gaat om haar oma, voor wie zij meer dan haar moeder de zorg op zich neemt. Ze is te onzeker om haar grote droom waar te maken. De film beschrijft niet haar weg naar de roem (er zit veel hoop in de film, maar blind is die hoop niet), wel naar geloof in zichzelf. Haar eerste rapbattle smaakt bitterzoet: haar tegenstander is fysiek agressief en beledigt haar uiterlijk en haar vrouw-zijn, maar Patti heeft de sterkste woorden.

De drukke, maar ritmische montage sluit aan bij de catchy soundtrack van deze hiphopmusical. Dat Jasper al muziekvideo’s heeft geregisseerd, blijkt uit de met special effects (donkere kleurfilters, rookmachines, slow-motion opnames) beladen droomsequenties waarin Patti Cake$ zich een superster waant, in feite korte videoclips. In verhouding met de excentrieke fotografie en personages valt het verhaal gewoontjes uit, vooral door zijn herhalingen. Jaspers hoofdpersonage faalt telkens een of twee keer om dan toch te slagen. De boodschap is duidelijk – geef nooit op –, maar door de rechtlijnige structuur van de film voelt het ook wat ongeïnspireerd aan. Hetzelfde geldt voor de bekende (indie)filmtropen: twee underdogs worden verliefd, het hoofdpersonage ondergaat een uiterlijke en innerlijke make-over en de climax is een muziekoptreden waarin de performer iemand in de zaal betekenisvol in de ogen kijkt. Het is dan ook vooral de vlotte humor en het opvallende hoofdpersonage die van PATTI CAKE$ toch een succesverhaal maken.

Vertoningen: cinenews.be

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Patti Cake$

30/08/2017