Pavarotti

Met zijn vorige documentaire, het indrukwekkende 'The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years', had Ron Howard de lat torenhoog gelegd. De voormalige kindacteur die het tot regisseur schopte schopte, richt ditmaal de schijnwerpers op Luciano Pavarotti.

De Italiaanse zanger (1935-2007) geldt als een van de beste tenoren uit de muziekgeschiedenis en deed er heel wat aan om de klassieke muziek ook buiten elitaire milieus populair te maken. Howard huldigt een traditionele talking heads-aanpak, waarbij diverse betrokkenen (geliefden, familieleden, collega’s, critici) hun zeg doen. Dat het ook anders kan, bleek wonderwel uit Maria by Callas (2017), waarin het verhaal van de Amerikaans-Griekse diva uitsluitend in haar eigen woorden werd verteld. In combinatie met het fraai gemonteerde, gevarieerde beeldmateriaal (concertopnamen, interviews, homemovies, familiekiekjes) mondt Howards portret uit in een inlevend portret, waarbij hij zijn sympathie voor zijn onderwerp niet verbergt. Opvallend is dat hij zwart-witfoto’s dynamisch tracht te maken door voortdurend in te zoomen en er een soort 3D-effect aan toe te voegen, waardoor Pavarotti wordt afgelijnd tegen zijn omgeving.

Howard kon rekenen op de volle medewerking van de Pavarotti Foundation, wat misschien de weinig kritische toon verklaart en het feit dat netjes om bepaalde onderwerpen (bijvoorbeeld de beschuldiging van belastingontduiking) heen wordt gefietst. Vanaf de eerste beelden tracht Howard drama te creëren door te suggereren dat Pavarotti ondanks het succes een eenzaam man was. Die dimensie komt echter nooit uit de verf, omdat de film toch in de eerste plaats als een triomftocht is opgevat. Je krijgt het dus allemaal te zien: de opkomst van bescheiden onderwijzer-amateurzanger tot ’s werelds bekendste tenor, de samenwerking met pop- en rocksterren, de uitverkochte stadionconcerten voor het goede doel. In de beste muziekdocumentaires (Amy, Whitney) krijg je een blik op de tragiek achter het publieke personage, maar jammer genoeg blijft die in PAVAROTTI grotendeels buiten beeld.

Pavarotti

23/10/2019
2019