Perfect Sense

Wat is een Apocalyps zonder doden? Wat wanneer niet de wereld Melancholiagewijs ontploft, wanneer mensen zich niet aan een veranderde wereld moeten aanpassen maar de omgeving zich net aan mensen moet aanpassen?

Glasgow. Een man, door het wegvallen van zijn reukvermogen overvallen, wordt in quarantaine gehouden. Overal op straat storten mensen in elkaar, bijna gelijktijdig worden ze overmand door een plots, nostalgisch verdriet. Een voorloper van het verlies van geurzin; zo blijkt. Wie huilt, zal ook dat zintuig kwijtspelen. Wetenschapster Susan zoekt in PERFECT SENSE niet alleen naar de oorzaak en oplossing van deze epidemie maar ook naar haar perfecte liefde. Te midden van deze heisa ontmoet ze chef-kok Michael, nét niet op zoek naar relaties maar wel de flirts aan elkaar rijgend. Een passionele verliefdheid in een catastrofale setting, twee individuen die elkaar vinden in een onzeker bestaan.

Filmregisseur David Mackenzie geeft met PERFECT SENSE, in rampjaar 2012, een originele wending aan het apocalyptische genre door mensen bij elkaar te brengen in plaats van relaties te verscheuren. De chemie tussen de hoofdrolspelers vult enkele narratieve gaten op, want wat is immers de link tussen massa-emotie als voorbode en het verlies van geurzin als gevolg? De epidemie breidt uit, alsmaar meer mensen met dezelfde symptomen worden opgenomen. En net zoals in de rest van de wereld wordt er in de Schotse straten naar oplossingen gezocht; we zien spontane therapieën waarin in trance herinneringen aan de wereld, die ooit ruikbaar was, worden opgeroepen.

Hamvraag blijft: hoe kan men voortleven? En dan vooral: wat met de overige zintuigen? Hoe zal deze epidemie zich ontwikkelen? De film weet de tragiek, het noodlottige te fragmenteren. Zoals ook in andere recente films (Submarine, Beginners en Medianeras) pauzeert PERFECT SENSE het verhaal door gebruik van nieuwsflashes, foto’s en losstaande beelden. Een voice-over, de stem van Susan, geeft bij deze fragmenten achtergrondduiding. Daardoor wordt de film, net zoals de wijdverspreide epidemie, universeel. De catastrofale paniek maakt plaats voor een soort ‘wat-dan-nog-mentaliteit’. Het leven gaat door, finaal kunnen we niet anders dan op zoek te gaan naar nieuwe, creatieve manieren van bestaan.

Geschreven door SARAH SKORIC

Perfect Sense

28/03/2012