Petit paysan

Regisseur Hubert Charuel is zelf boerenzoon, maar in plaats van net als Pierre het ouderlijke boerenbedrijf over te nemen, ging hij naar de filmschool. Maar zijn liefde voor het boerenbestaan is hij nooit kwijtgeraakt, dat voel je in elke seconde van PETIT PAYSAN.

Pierre Chavanges heeft het kleine melkveebedrijf van zijn ouders overgenomen. Hij doet het werk met veel liefde. Hij noemt alle koeien bij naam, vraagt opgewonden of de foetus van een drachtige koe “een meisje” is, tot grote ergernis van zijn zus, en slaat uitnodigingen van zijn vrienden af; hij moet immers zo vroeg op. Als er in België een zeer besmettelijke koeienziekte uitbreekt, waarbij hele boerderijen geruimd worden, is Pierre in paniek. Als dan toch een van zijn dieren ziek wordt, neemt hij zijn toevlucht tot wanhopige maatregelen.

Charuel vertelt ons niet alleen het schrijnende verhaal van Pierre (en met hem van vele boeren die getroffen worden door dierenziektes), maar geeft ook een documentaire inkijk in het leven van de veeboer. Ook de beeldregie is documentair: Charuel gebruikt lange shots, waarbij hij meestal Pierre volgt bij zijn bezigheden. Scherp stelt hij de persoonlijke aanpak van Pierre tegenover die van een collega met een veel groter bedrijf, die een robot gebruikt en dus zelf minimaal contact met zijn beesten heeft. In zijn angst schuimt Pierre het internet af en vindt daar een blog van een Belgische boer (rol van Bouli Lanners), wiens bedrijf geruimd is en die vruchteloos wacht op de beloofde compensatie.

We kennen allemaal de beelden uit het nieuws uit de tijd van de varkenspest en de gekkekoeienziekte; Charuel geeft die verhalen nu een gezicht en laat ons aanvoelen dat het verdriet en de wanhoop niet alleen gaan om het financiële verlies. Hoofdrolspeler Swann Arlaud weet die gevoelens van ingehouden paniek en wanhoop perfect over te brengen, maar ook de tederheid die zijn personage voor zijn dieren voelt. De titel PETIT PAYSAN drukt dan ook zoveel meer dan de Engelse variant Blood Milk uit waar het in deze film over gaat.

Mail naar win@filmmagie.be en maak kans op jouw dvd-exemplaar.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Petit paysan