The Pier

Alejandra is een vrouw die strakke wolkenkrabbers uit haar pen schudt en familieleden troost bij het overlijden van haar eigen echtgenoot. Verónica is een vrouw die je verwelkomt op een verborgen plek in een natuurgebied waar de tijd stil staat, alsof zij de zon is die de uren bepaalt. Tussen deze twee schippert een man die beiden liefheeft en een dubbelleven opbouwt waaruit hij niet kan ontsnappen. Tot zijn lichaam in verdachte omstandigheden op de pier wordt teruggevonden. Die dood houdt de spanningsboog overeind van een thriller waarin de vrouwen de wereld van hun geliefde Oscar en van elkaar leren kennen. Flashbacks helpen langzaam het vraagstuk oplossen, maar de hamvraag is hier niet of Oscar zelfmoord pleegde of dat het om een afrekening gaat. Hier ligt geen wraak, maar liefde op de tong: kun je van meerdere mensen tegelijk houden? Wat is familie? Die standaarden waarmee we leven worden in vraag getrokken. Net zoals schrijvers Álex Pina en Esther Martínez Lobato in hun hitserie La casa de papel er niet voor terugdeinsden de meer identificeerbare kant van de bad guys te tonen, wordt Oscar – vertolkt door Álvaro Morte, in La casa de papel bekend als el professor – hier niet afgeschilderd als de overspelige man met een stenen hart.

THE PIER heeft een vrouwelijke toets, niet alleen vanwege de grote rollen die gespeeld worden door vrouwen, maar door de doorgronde emoties die de personages meemaken. Een rouwproces na verlies is niet na de derde scène voorbij of geeft je geen superkrachten om meteen de moordenaar op te sporen. Soms moet je het kostuum van die geliefde aantrekken of reiken naar de helpende handen van vriendin en je moeder. Liefde kan dan weer betekenen dat je je eigen moeder buitenzet en voor het kind van de minnares van je man zorgt. Het contrast van zomerwarme en grauwkoele beelden sluit aan bij dit verlangen naar innerlijke harmonie. De kracht van deze vragen is sterker dan het detectiveverhaal dat langzaam meer naar de voorgrond schuift. Het derde seizoen van La casa de papel is onderweg, net als het vervolg van THE PIER, al had dat laatste mooi afgerond kunnen worden na acht afleveringen. De banden en emoties tussen de personages waren perfect vormgegeven voor een slot. Hopelijk neemt Oscars dubieuze en fatale boekhouding niet de bovenhand in het tweede seizoen.

Vorige

Deux Jours, une Nuit

Volgende