Pim & Pom: Het Grote Avontuur

Tekenares Fiep Westendorp (1916-2004) illustreerde Jip en Janneke uit de kinderboeken van Annie M. G. Schmidt, maar ook de poezen Pim en Pom uit het werk van Mies Bouhuys. De verhalen plus tekeningen blijven populair bij nieuwe generaties lezertjes, net als de merchandisingspullen. Een lange tekenfilm ontbrak nog.

Het erfgoed van de tekenares wordt met zorg gekoesterd maar tegelijk met Hollandse handelsgeest in steeds nieuwe vormen gecommercialiseerd. Gioia Smid, door de tekenares aangewezen als conservator van haar werk, schreef en regisseerde de tv-tekenfilmreeks De avonturen van Pim & Pom (52 x 5’) die sedert 2008 op de buis loopt. De lange bioscoopfilm PIM EN POM – HET GROTE AVONTUUR die nu tegelijk in Nederland en Vlaanderen uitkomt, is de logische verdere stap. 



Tijdens de afwezigheid van hun baasje ‘de Vrouw’ gaan Pim en Pom op de loop voor de nichtjes Treesje en Sjaantje die de twee huiskatten voor zichzelf willen hebben. Maar de dieren raken verdwaald, moeten op straat overleven en dienen te kiezen of ze zich aansluiten bij een bende ongemanierde straatkatten. De impulsieve Pim zegt ja, waardoor Pom alleen achter blijft. Verdriet, wroeging, spijt. Tot de twee vrienden beseffen dat ze bovenal samen willen zijn. En samen zullen ze verder de weg naar huis zoeken …

Verdwalen, alleen in het donkere bos, de op de proef gestelde vriendschap, zijn dingen die bij kleuters wel aanslaan. De film gebruikt hetzelfde beperkte kleurenpalet van de tv-reeks. Daarin zit geen groen, wat op den duur gaat irriteren. De herhaalde overbodige achtervolgingsscènes kennen we van tv-werk als een trucje om gemakkelijk weer een minuutje vol te maken. Ook de algemene kwaliteit van de animatie lijkt niet boven die van de tv-reeks uit te steken. Maar ja, Westendorps wereld van Pim & Pom bestaat nu eenmaal uit eenvoudige tekeningen, en daar wilden de makers niet van afwijken. Precies daarom ontbreekt, naar zij zeggen, ook vrijwel alle perspectief.

Hoe het anders kan, blijkt uit de verfilming van een ander stuk Nederlands kindererfgoed, Nijntje van Dick Bruna. De eveneens vlakke tekeningen werden in de filmversie verlaten voor een in stop-motion gemaakte driedimensionale wereld. Het resultaat, Nijntje de film (Hans Perk, 2013), oogt goed en had groot succes in Nederland.

Geschreven door LUK MENTEN

Pim & Pom: Het Grote Avontuur

09/04/2014
Regisseur: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
A-film

Media: