Piranhas

Kids with guns, dat is de tragische waarheid achter de meedogenloze misdaadkroniek PIRANHAS, waarmee Claudio Giovannesi wereldwijd hoge gooit. In dit verhaal, verfilmd naar Roberto Saviano’s roman, tuimelt de Napolitaanse jeugd de criminaliteit in.

Toen Roberto Saviano in 2006 Gomorrah publiceerde, veranderde zijn leven grondig. Met zijn boek over het Napolitaanse misdaadmilieu werd de Italiaanse onderzoeksjournalist in één klap een beroemdheid. Hij kwam er meteen ook mee in het vizier van de camorra, de plaatselijke maffia, en sindsdien staat hij onder permanente politiebescherming. Een filmversie (Matteo Garrone, 2008) kon niet uitblijven en in 2014 volgde een nog altijd lopende televisieserie. Een van de regisseurs van die laatste was Claudio Giovannesi. Hij tekent nu voor PIRANHAS, een verfilming van Saviano’s roman La paranza dei bambini (2016), in het Nederlands verschenen als De kinderen in de sleepnetten (De Bezige Bij, 2018). Het verhaal heeft betrekking op het maatschappelijke fenomeen van de baby gangs: criminelen die nauwelijks de kinderschoenen zijn ontgroeid en de straten van diverse Italiaanse steden onveilig maken. In PIRANHAS, gesitueerd in Napels, volgen we een stel adolescenten met infantiele bijnamen als Lollipop, Biscottino en Limone. Ze zijn niet alleen gefascineerd door mooie meiden en vuurwapens, maar ook door de lokale misdaadfiguren die ‘beschermgeld’ eisen van kleinhandelaren. Velen komen uit eenoudergezinnen en kennen hun vader niet. De politie is nergens te bespeuren en de camorra is de enige instelling die de losgeslagen jeugd enig houvast biedt. De jongeren worden ingelijfd en in geen tijd zwemmen ze in het geld, maar meteen lijken ze ook vastgeketend aan de criminele levensstijl.

Nicola, de vijftienjarige protagonist, heeft een engelachtig gezicht en is wise beyond his years. Hij laveert behendig tussen twee misdaadfamilies door, wedt op het gepaste moment op het juiste paard, maar verliest dan de controle. Hij wil zijn wijk bevrijden van het juk van de camorra, maar kan dat paradoxaal genoeg alleen door er zelf deel van te gaan uitmaken. Het valt trouwens op dat de camorristi zonder een zweem van gewetensstrijd een dweperig katholicisme combineren met de grootste wreedheden en gewelddaden. Een en ander klinkt nog eens zo hard in het rauwe Napolitaanse dialect. Door de beweeglijke camera die de personages geen seconde respijt gunt, bekruipt de kijker al snel een gevoel van claustrofobie, nog versterkt door de locaties. De nauwe straatjes van Napels waar de verschillende clans hun territoriumstrijd uitvechten, lijken wel een doolhof, waaruit de personages maar niet kunnen ontsnappen. De fotografie vol diepe, donkere kleuren en de vele nachtelijke scènes versterken nog de beklemming. De schaars aangewende, onderkoelde muziek biedt ook niet meteen soelaas. Op het einde wordt de spanning haast ondraaglijk.

De thematiek van jeugdige criminelen kwam eerder aan bod in films als La virgen de los sicarios (Barbet Schroeder, 2000) en Assasin(s) (Mathieu Kassovitz, 1997), en onlangs nog in La terra dell’abastanza (Damiano en Fabio D’Innocenzo, 2017). Conform de tendens in de recente Italiaanse cinema – denk maar aan snoeiharde misdaadkronieken als Dogman en Suburra – kiest Giovannesi niet voor het vermanende vingertje. Hij houdt het veeleer op een amorele registratie van geweld dat almaar meer geweld veroorzaakt, en waarbij de slachtoffers steeds jonger worden. Wat begint als een ontnuchterend from rags to riches-verhaal krijgt gaandeweg de allures van een noodlotsdrama. Het schokkende slotbeeld, waarin de protagonisten zich stoïcijns naar de plek van de finale afrekening begeven, is veelzeggend. Als het hedendaagse equivalent van de vogelvrijverklaarden in The Wild Bunch, Butch Cassidy and the Sundance Kid en andere westerns gaan ze doelbewust hun ondergang tegemoet.

Wil je gratis naar PIRANHAS? Stuur ons dan een mailtje met je adres op win@filmmagie.be

Piranhas

04/12/2019