Pluisje - Durf te vliegen

Toen eind maart Rikkie de Ooievaar onze zalen binnenvloog, keek niemand daar echt van op. Visueel geen hoogvlieger en als goedbedoelde komedie nauwelijks grappig, was de mus die een ooievaar wou zijn al snel vergeten. Doet PLUISJE, opnieuw een piepkuikenverhaal met Belgische coproducenten, het beter?

De IJslandse animatiestudio GunHil en het Borgerhoutse Cyborn hebben sterk werk geleverd: de animatie in PLUISJE is van topklasse. Niemand eist een Europese Pixar, maar Rikkie probeerde te hard en was in de ene scène beter afgewerkt dan in de andere. Pluisje doet wat dat betreft amper onder voor de ondertussen bijna fotorealistische animatie van Pixar. Een leuk detail is het haast voelbare materiaal waaruit de snavels en oogleden lijken te bestaan, een soort van matte gummi of siliconen. Waarheidsgetrouw is dat niet, maar dat is net de troef van animatie: de mogelijkheden die ze biedt om de werkelijkheid op een eigen manier te visualiseren. Het is dan ook jammer dat de makers van PLUISJE zich niet uitgedaagd hebben gevoeld om een nieuwe visuele stijl te ontwikkelen. Kijk naar de zeemeeuwen in Finding Nemo, de pinguïns in Madagascar en de ooievaars in Rikkie de ooievaar: op de details in hun verenkleed na zouden ze in dezelfde film kunnen zitten. Viel daarom de keuze in PLUISJE voor minder bekende vogelsoorten als sternen, sneeuwhoenen en plevieren?

Niet alleen de stijl, maar ook verschillende visuele elementen verwijzen naar andere kinderanimatie. Het delen van een worm zoals Lady en de Vagebond of het rondlopen met een eierhoedje zoals Kalimero, het zijn leuke referenties. Ook de pop van Jack Skellington in de kinderkamer is ons niet ontgaan. Soms is de lijn tussen verwijzing en leentjebuur spelen echter te dun. Zo lijkt de droomsequentie waarin Pluisje in het noorderlicht zijn dode vader ontmoet op een scène uit Brother Bear en doen de vervormingen van de bergen wanneer Pluisje een bange nacht beleeft erg denken aan de iconische vluchtscène van Sneeuwwitje. De Engelse soundtrack, wel mooi en rakend, had een nummer van Phil Collins kunnen zijn, zoals in Spirit en Brother Bear.

Het verhaal van de kleine plevier Pluisje gaat in essentie over angsten overwinnen en omgaan met de dood van dierbaren. Tijdens zijn eerste vliegles opent de kwaadaardige havik Shadow de aanval op Pluisje. Zijn vader (zoals in veel kinderanimatiefilms met dieren ook meteen de leider van de groep, denk The Lion King, Brother Bear of Rikkie de ooievaar) komt te hulp gesneld, maar overleeft het gevecht niet. Pluisje durft hierna niet meer te vliegen en is letterlijk een vogel voor de kat. Wat er overblijft van zijn familie houdt hem voor dood en vertrekt om te overwinteren. Pluisje gaat op zoek naar zijn eigen manier om de winter door te komen.

De toon van de film is opvallend donker, vooral wat de personages betreft. De lusteloze, rouwende Pluisje wordt vergezeld van een nihilistische waterhoen, een pestende klasgenoot en een machtsbeluste maar vooral erg eenzame havik. Grollende muizen en zichzelf herhalende mussen zijn een humoristisch lichtpunt in de ene ongelukkige verhaalwending na de andere. Deze nevenpersonages komen maar af en toe naar voren en de balans van de film helt over naar het drama.

De film is narratief goed opgebouwd zonder een moment van verveling en is ook visueel sterk (het kleurenpalet, de wind tussen de veertjes!). Jammer dus dat regisseur Árni Ásgeirsson en zijn team net iets te veel een Pixarfilm hebben willen maken. Allemaal goed en wel om zich te meten met de besten, maar wat Ásgeirsson vergeten lijkt te zijn, is dat Pixar keer op keer origineel uit de hoek komt (we negeren even de Cars- & Planes-cyclus). Ook daaraan had PLUISJE een voorbeeld mogen nemen.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Pluisje - Durf te vliegen