Poesía sin fin

De Chileense cultfilmregisseur Alejandro Jodorowsky puurt in POESÍA SIN FIN poëzie uit zijn bizarre fantasieën. Niet echt verwonderlijk voor wie vertrouwd is met deze legendarische schepper van de psychedelische cultfilms 'El Topo' (1970) en 'The Holy Mountain' (1973).

Na drieëntwintig jaar filmstilte stond Jodorowsky er in 2013 met een nieuwe film, La danza de la realidad, een autobiografie over zijn kindertijd in vaderland Chili. Drie jaar later pakt de inmiddels 88-jarige gerenommeerde uitvinder van het midnightmoviefenomeen uit met POESÍA SIN FIN, opnieuw een autobiografische film, die begint waar zijn vorige eindigt. Alejandro, vertolkt door de jongste zoon van de regisseur, Adan, is hier geen kind meer maar een poëtische adolescent die tegen de wil van zijn tirannieke vader, gespeeld door oudere zoon Brontis, een carrière als kunstenaar nastreeft.

Kunstenaars en vooral dichters zijn mietjes, poneert de vader. Maar uit de ariareplieken van zijn operazingende moeder blijkt meer enthousiasme. “Werken met mijn familie om mijn verleden te exploreren was voor mij een therapie: ik maakte de film op de eerste plaats voor mezelf, dan voor mijn familie en tenslotte voor het publiek. Er zijn nog drie vervolgfilms gepland.”

In POESÍA SIN FIN mogen we meekijken in de ziel van teenager Alejandro en zijn intiemste geheimen delen. Deze surrealistische ode aan zijn jeugd is een filosofische en therapeutische bezinning met alle Jodorowsky-ingrediënten op een heel toegankelijke manier gebracht: bizar en surreëel, met uiterst vindingrijke decors in Jodorowsky’s geboortestad opgenomen en met Fellineske circusclowns. Over the top, maar altijd doodeerlijk, passioneel en aanstekelijk verteld.

Welke regisseur is in staat om van een copulatie met een menstruerend dwergvrouwtje nog een poëtische scène te maken … en dat op de tonen van Irving Berlins ‘Cheek to Cheek’?

Meer info over de vertoningen van deze film vind je hier.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE