Pompeii

Een gladiatorenverhaal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van een uitbarstende Vesuvius. Meer opportuniteit om een bekijkenswaardige film te maken valt moeilijk voor te stellen. Of je maakt een stoere sandalenfilm à la Gladiator, een campfestijn zoals Neil Marshalls Centurion of een rampenfilm pur sang. Paul W.S. Anderson laveert een beetje tussen al deze mogelijkheden door.

Toen hij zijn beklemmende ruimtetrip Event Horizon op de wereld losliet was de vraag levensgroot of deze klaarblijkelijk getalenteerde filmregisseur zijn claustrofobische visie op de mens verder zou gaan uitwerken in zijn carrière, dan wel de duidelijk aanwezige hang naar grootscheeps spektakel zou willen bevredigen. Met de reeks Resident Evil-films die volgde, was het antwoord duidelijk.

POMPEII plaatst zich in het verlengde van deze louter op CGI voortdenderende actievehikels, maar is tegelijk ook een stuk ambitieuzer. Anderson tracht een Romeinse update van Titanic te maken, inclusief megabudget. Nodeloos te zeggen dat hij daar niet in slaagt, maar het pompeuze resultaat levert wel zo zijn pleziertjes op. De schaamteloos dure decors als dominoblokjes verpulverd zien worden, bijvoorbeeld. Of het lachwekkende gebrek aan chemie tussen de lovers die door alle rampen heen elkaars vege lijf trachten te redden.

Toch camp dus? Eigenlijk wel, al was het duidelijk niet zo bedoeld. Anderson zal nog even mogen wachten voor hij zichzelf King of the World kan kronen op de Oscaruitreiking.

Geschreven door MIK TORFS

Pompeii

19/02/2014
Regisseur: 
Productiejaar: 
2014
Distributeur: 
eOne

Media: 

onomatopee