The Post

“De pers is er om de geregeerden te dienen en niet de regeerders.” Dit statement, verwijzend naar de freedom of the press gegarandeerd door het Amerikaanse First Amendment én knipogend naar recente aanvallen op dit democratische principe, vat aan het slot van THE POST de nieuwste Steven Spielberg perfect samen.

Dit is naast een ode aan kranten en krantenfilms (His Girl Friday, Citizen Kane, The Front Page, The Killing Fields, Zodiac, Spotlight) immers ook een pleidooi voor persvrijheid. Morele cinema als aanmoediging voor de pers in een periode waarin ‘fake news’ voor verwarring zorgt en (ook bij ons, getuige de cases van Apache en Bart Aerts) kritische onderzoeksjournalistiek en media het mikpunt worden van ‘chilling’, pogingen tot juridische intimidatie. Als toetje serveert Spielberg ons ook vrouwendiscriminatie.

Spielberg vertelt hier het waargebeurde verhaal van The Pentagon Papers, de door analist Daniel Ellsberg in 1971 gelekte documenten die aangaven dat de Nixon-regering wist dat de Vietnamoorlog niet te winnen was en dat ze mensenlevens opofferde om gezichtsverlies te vermijden. Wanneer The New York Times een publicatieverbod krijgt, bijt The Washington Post, onder impuls van hoofdredacteur Ben Bradlee, zich vast in het dossier. Op een moment dat het voormalige familiebedrijf kwetsbaar is door een beursgang moet uitgever Kay Graham beslissen of de krant tot publicatie overgaat. Op gevaar van zelf in de gevangenis te belanden en de toekomst van de onderneming op het spel te zetten. Na Grahams historische woorden “let’s publish” draaien de persen, wordt de lokale Washington Post een nationale krant en levert de juridische strijd een overwinning op voor de betrokken media en de persvrijheid in het algemeen. Richard Nixon bant Washington Post-journalisten uit het Witte Huis, maar ironisch genoeg doen Carl Bernstein en Bob Woodward in dezelfde krant het Watergate-schandaal losbarsten dat de president ten val zal brengen. Door af te sluiten met de inbraak in de kantoren van de Democratische Partij wordt THE POST een prequel op de Redford-Hoffman-klassieker All the President’s Men (1976) van Alan J. Pakula.

Klokkenluider Daniel Ellsberg speelt slechts een figurantenrol in Spielbergs film (terwijl de vrouwen- en anti-oorlogsbeweging als achtergrondkoor figureren), die voluit gaat voor journalistiek heldendom. Naast moed, lef en intelligentie hebben Spielbergs nieuwsjagers ook iets ‘bovenmenselijks’, iets goddelijks. Symbolisch is de scène waarin het team uit een chaotisch kluwen ongeordend papier een verhaal brouwt in Bradlee’s tot redactielokaal omgetoverde woonkamer, waar zijn jonge dochter een financieel slaatje slaat uit het bevoorraden van de hongerige en dorstige journalisten. Vintage Spielberg en een illustratie van hoe de Frank Capra in de regisseur schijnbaar verschillende films zoals Close Encounters of the Third Kind, Schindler’s List, The Terminal, Lincoln, Bridge of Spies en THE POST verbindt. Daar waar Bernstein en Woodward in All the President’s Men ploeteren aan teksten, verdwijnt dat journalistieke stuk bij Spielberg achter ‘het idee’. Wat telt is de boodschap, niet de manier waarop ze verteld wordt. Spielberg besteedt veel aandacht aan het papier, het letterzetten, de drukpers en de transportbanden, maar overstijgt het fetisjisme niet. Voor bloed, zweet en drukinkt moet je bij journalist-filmmakers zoals Samuel Fuller (Park Row) en Richard Brooks (Deadline U.S.A.) zijn. Neemt niet weg dat Spielberg met THE POST een energieke en meeslepende thriller heeft gemaakt die ook ergens over gaat. Een hele verdienste in een tijdperk gedomineerd door hersenloos Hollywoodentertainment en Trumpiaanse logica die journalisten cast als “vijanden van het Amerikaanse volk”.

THE POST loopt vanaf vandaag in de Belgische zalen. Kijk op cinenews.be voor de vertoningen. Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

The Post

24/01/2018
2017