Problemski Hotel

Een Vlaamse film die de weergave van de migratieproblematiek problematiseert. Een probleem? In de gelijknamige roman uit 2003 voert Dimitri Verhulst de cynische persfotograaf Bipul Masli op, die als asielzoeker in België aanbelandt. Documentairemaker Manu Riche (onder meer Snake Dance en Striptease, een documentair programma op de RTBF) wilde geen fotograaf als hoofdpersonage, maar behield wel de cynicus die zijn in een uitzichtloze asielprocedure vastgeklonken lotgenoten vilein fileert.

De Bipul van Problemski Hotel is een soort Alleman, een vluchteling zonder land van herkomst, een Elckerlijc zonder verleden en – zo meent hij ook zelf – zonder toekomst. Of kan een jonge Russische vrouw soelaas bieden? Meer dan een realistisch portret van geluks- dan wel veiligheidszoekers weerkaatst Bipuls desillusie de bureaucratische onverschilligheid. Daarom klopt de keuze om niet in een asielcentrum te filmen maar in een verlaten kantoorgebouw (de BNP Paribas Fortis-toren in hartje Brussel net voor de afbraak). Het zorgt voor een gechargeerde versie van de werkelijkheid. Met de bedrijfsruimte als locatie voor een running gag (met een kerstboom en een ambtenaar-snelwandelaar) en al te reële ellende.

De exuberante stijl waarin Dimitri De helaasheid der dingen Verhulst koketteert met nihilisme terwijl hij toch zoekt naar romantiek tussen zoveel menselijke rotzooi blijkt niet eenvoudig naar film te vertalen zonder te vervallen in (soms flauwe) sketches. De wrang spottende ondertoon is evenwel behouden. In de roman is het cynisme van Bipul ook te lezen als een kolderieke weerspiegeling van de xenofobe bagger die vluchtelingen over zich heen krijgen. Bipul is een buitenstaander, in de roman als beeldenmaker en verteller, in de film als een clevere bemiddelaar van wie alles schijnbaar afglijdt.

In de film is Bipul dus geen fotograaf, al last Riche wel documentair aandoende (foto)beelden in van verlaten kantoorruimtes annex tijdelijke woonruimten. Minder hyperbolisch dan Verhulst kiest Problemski Hotel voor een eigen variant die ons evenzeer Bipuls cynisme voor de voeten werpt. We kijken in een vervormende spiegel en zien een ongemakkelijke satire op de gemakzucht, zowel wat betreft onze angst voor het vreemde als ons medeleven met het knuffelbare.

Problemski Hotel

13/01/2016
2015