Prometheus

De hype was perfect in de steigers gezet en wie zich door de hype naar de zaal laat leiden wordt niet teleurgesteld: Ridley Scotts PROMETHEUS is een overrompelend spektakel, voortgestuwd door perfecte special effects, een bloedstollend ritme en gedragen door puntgave acteerprestaties. Een spannende science fiction film die geen epos wil zijn, maar een claustrofobische en beklemmende trip met verstikkend destructieve gevolgen.

Al die eigenschappen kon Scott stelen bij zichzelf, aangezien zijn nieuwste film – zoals ondertussen genoegzaam bekend is - een prequel genoemd mag worden op zijn eigen trashy meesterwerk Alien. Scott meent echter dat hij de wereld meer verschuldigd is dan een herhaling van zijn legendarische debuut en confronteert zijn nieuwe helden en anti-helden met metafysische bespiegelingen over het ontstaan van de mensheid en zin en onzin van elke hap zuurstof die ze tot zich nemen.

Aldus ontmoeten we in een ruimteschip dat drie miljard dollar gekost heeft de knapste wetenschappelijke koppen met het voorkomen van geroutineerde vechtersbazen, op zoek naar een ontmoeting met hun schepper. Vreemd genoeg hadden ze elkààr niet eens ontmoet voor ze instapten op deze historische reis. Met dat ratjetoe aan gegevens hebben heel wat filmcritici het terecht nogal moeilijk. Scotts aanpak is ondanks de expliciete horror te glad en trouw aan zijn status als superregisseur om de ranzige korrel van zijn originele griezelfilm te evenaren. Aan het eind van de rit is het resultaat van die hybride aanpak onbedoeld nihilistisch: door gewichtige filosofische thema’s aan te raken maar ze naar geen enkele zinnige conclusie te leiden, krijgt de vadsige gruwel de bovenhand en veegt ze elke mogelijke zoektocht naar betekenis grinnikend van tafel.

Op zijn 75e is Scott een trefzekere regisseur die zijn publiek moeiteloos bij het nekvel grijpt en naar de finish van zijn spektakels meetroont. De vakman is echter niet automatisch een kunstenaar en zijn werk genereert niet vanzelf de veelheid aan betekenislagen die van Blade Runner een onvergetelijke ervaring maakten. Wat mij betreft heeft de veteraan hooguit een handvol magistrale en originele films gemaakt, naast twee dozijn hyperambitieuze en té zelfbewuste pogingen tot meesterwerken. Prometheus slooft zich ongelooflijk hard uit om tot de eerste categorie te behoren, maar willens nillens moet je vaststellen dat de meeslepende cinema-ervaring die je twee uur lang ondergaat veel sneller dan zijn speelduur reeds volledig uit je belevingswereld verdampt is.

Prometheus

30/05/2012
2012