The Promise

Twaalf jaar na 'Hotel Rwanda' (2004), een drama dat zich afspeelde tijdens de etnische zuivering van de Rwandese Tutsi-bevolking, keert de Ierse filmmaker-scenarist Terry George terug naar het thema van de volkerenmoord. In THE PROMISE neemt hij de Armeense genocide uit 1915 onder de loep.

Mikael, een Armeense plattelandsapotheker, trekt naar Constantinopel om geneeskunde te studeren. Hij maakt daar kennis met een jong koppel: Ana, een Armeense artieste, en Chris, een Amerikaanse reporter. Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog trekt Chris eropuit om verslag uit te brengen over de situatie in het Ottomaanse Rijk. Er ontstaat een prille romance tussen Mikael en Ana, maar de turbulente omstandigheden in de stad maken daar een eind aan. Het wordt snel duidelijk dat het leger alle etnische Armenen uit het land wil verdrijven. Generaals en diplomaten spreken over een vreedzame relocatie, maar in feite gaat het om de systematische uitroeiing van de Armeense bevolking in Turkije. Ook etnische Assyriërs en Grieken wacht dit tragische lot.

In zijn epische verhaal verliest Terry George af en toe het evenwicht tussen de leefwereld van de personages en de historische gebeurtenissen. THE PROMISE maakt plotse sprongen tussen locaties, waardoor de kijker zijn weg wat verliest in het zonovergoten Anatolische landschap en de personages niet de nodige tijd en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen; daardoor blijft de driehoeksrelatie tussen Mikael, Ana en Chris clichématig en niet in staat om de kijker mee te slepen. Ook de dialogen schieten wat tekort. De impliciete belofte aan het Armeense volk om te overleven en hun culturele erfgoed over te leveren aan jonge generaties is veel interessanter dan de “promise” die Mikael aan zijn geliefde maakt. Het zijn dus niet de plot en personages, maar de onderliggende thema’s die de film overeind houden. Zo kaart THE PROMISE deze verzwegen en vergeten holocaust openlijk aan, voor een groot publiek, en vervoegt zo onder meer Atom Egoyans Ararat en Henri Verneuils Mayrig in het korte rijtje van films over dit onderwerp

Voor de vertoningen van THE PROMISE, zie cinenews.be.

Wekelijks post Filmmagie drie al dan niet eerder verschenen filmbesprekingen. Meer recensies, achtergrondstukken en interviews vind je terug in ons gedrukte nummer, te koop in de boekhandel of online te bestellen via [email protected].

Geschreven door DAVID GUNZBURG

The Promise

14/06/2017