Puppylove

Een koppeltje probeert op een zakelijke manier voor het eerst met elkaar naar bed te gaan, gewoon om het achter de rug te hebben. Zo begint PUPPYLOVE, de eerste langspeelfilm van de Belgische Delphine Lehericey. Diane woont bij haar vader, met wie ze een (te?) innige band heeft en ze zorgt als een moedertje voor haar broertje. Maar dan krijgt ze een nieuw overbuurmeisje, Julia, die heel vrijgevochten is op seksueel gebied en Diane meesleept in allerlei avontuurtjes waar ze nog niet aan toe is.

Mooi is hoe Lehericey veel vertelt zonder woorden. Het verschil in opvoeding van de twee meisjes wordt duidelijk door het wat ongeregelde leven bij Diane thuis naast een kunstzinnig avondje bij Julia te zetten, of te tonen hoe de twee meisjes met elkaars gezin op vakantie gaan. Ook de aard van hun vriendschap blijft onuitgesproken. De debuterende cineaste heeft dat heel bewust zo gedaan. Ze wilde van deze film voor adolescenten (en hun ouders) “een soort gids maken” over hoe ze met seksualiteit om moeten gaan, die stelt dat ‘de daad’ geen doel op zich is.

We zien in PUPPYLOVE immers hoe de relatie met (en het gedrag van) Julia Diane de volwassenheid inloodst, en niet de eerste seks. Het gegeven van adolescenten, meisjes, die hun seksualiteit ontdekken en hun grenzen aftasten is niet tijdgebonden. Juist daarom heeft Lehericey ervoor gekozen om de film in de jaren 90 te laten spelen en niet nu (een eigentijdse look ziet er immers vrij snel gedateerd uit, hoe raar dat ook klinkt). De helderwitte belichting, die een “neutrale sfeer” moet creëren, “zodat de toeschouwer zijn eigen ervaringen kan oproepen” moet daar ook toe bijdragen. Identificatie van de toeschouwer is belangrijk voor haar, zo stelt ze, omdat haar wortels in de wereld van de documentaire liggen. Maar werken al die goede bedoelingen ook?

De twee jonge actrices (die in werkelijkheid wat ouder zijn dan hun personages) en Dianes vader zijn zeer overtuigend, de relatie tussen de twee meisjes ook; wel werden we afgeleid door hier en daar een vreemde (en ongeloofwaardige) plotwending. Een interessante, maar niet volledig geslaagde poging, die ons wat verlangend deed terugdenken aan andere films over het onderwerp zoals Towelhead, Naissance des pieuvres, Lost & Delirious ...

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Puppylove

07/05/2014