Pusher

Het verhaal van PUSHER is welbekend: een drugdealer met een voorliefde voor het feestelijke nachtleven raakt verstrikt in een web van misgelopen transacties, geldschulden, verraad en vergelding. Dat was al zo bij de originele Pusher (1996), het debuut van Nicolas Winding Refn (Bronson, Valhalla Rising, Drive en – momenteel in de zalen – Only God Forgives).

Met beperkte middelen ging die film de vaak herkauwde vertelstof en de grauwe locaties in Kopenhagen te lijf met een handcamera. Het was het eerste deel uit een misdaaddrieluik dat een centrale rol toebedeelde aan plotsklaps en onvermijdbaar ontsporend geweld. Regisseur Luis Prieto, een Spanjaard die vooral commercials en Italiaanse romantische drama’s draaide, werd aangezocht om Kopenhagen in te ruilen voor Londen. De groezelige look ruimde baan voor een gepolijste vormgeving en neonkleuren – een knipoog naar de recente stijl van Winding Refn?

De blonde stripteasedanseres Flo baadt meestal in een geel kleurenbad, terwijl in andere scènes blauw en rood de boventoon voeren. Net als haar beau, de kleine crimineel Frank (Richard Coyle, vooral bekend van de Britse sitcom Coupling), wordt Flo weergegeven in gestileerde close-ups. Kolderieke sidekick van dienst is niet Mads Mikkelsen met een kale knikker, maar Bronson Webb. Wel opnieuw van de partij is Zlatko Burić als de gevaarlijk sympathieke gangsterbaas Milo. Ook het dwingende tijdsverloop van de oorspronkelijke Pusher blijft: zeven dagen lang weerklinkt de bede om meer tijd, terwijl de klok steeds verder tikt. De pompende beats van Orbital, prominent aanwezig vanaf de voorstelling van de hoofdpersonages, benadrukken dat nog.

Als executive producer van deze remake keek Winding Refn goedkeurend toe: “De eerste film was zeker niet erg origineel: een man heeft schulden en krijgt iedereen achter zich aan. Het is een klassiek scenario, dus als anderen hetzelfde verhaal op een verschillende manier kunnen vertellen, is dat altijd goed.” Hij droomt hardop over een nieuwe reeks Pusher-films, telkens op een andere locatie. Al heeft de verhuizing naar Londen, op de Britse tongval na, geen opmerkenswaardige invloed. PUSHER speelt zich af in een filmisch niemandsland, draagt een blits jasje om de schouders en werkt met een gebalde efficiëntie.

Pusher

29/05/2013
2012