QT8: The First Eight

Van videotheeknerd tot ‘prins Cinema’, Quentin Tarantino draagt een aura van verzengende filmliefde om zich heen. In zijn meer recente, historisch geïnspireerde films verleent hij cinema de kracht om geschiedenis te herschrijven. De documentaire ‘QT8: The First Eight’ over hem doet dat ook, met een wrange nasmaak.

Veel heeft QT8: The First Eight niet om het lijf. Tarantino komt zelf niet aan het woord, op enkele op beeld geschreven quotes na. Wel zien we hem als cartoonfiguurtje opduiken in enkele geanimeerde scènes. Verder haalt vooral een reeks vaste medewerkers de loftrompet boven voor de cineast die in de vroege jaren 90 de nieuwe golf Amerikaanse onafhankelijke cinema mee vormgaf. Het scenario voor het in (film)liefde gedoopte True Romance (1993) gaf hij nog door aan Tony Scott, met regiedebuut Reservoir Dogs (1992) – betaald met de vergoeding die hij ontving voor het scenario van True Romance – drukte hij stevig zijn stempel op wat filmliefhebbers wereldwijd gingen beschouwen als het summum van independent cinema. Een zelfzekere stijl die filmplezier uitstraalt, ratelende dialogen vol popculturele referenties, een narratieve structuur die speelt met flashbacks, dwingende songkeuzes op de soundtrack, acteurs die hun zogenaamde B-filmstatuut overstijgen in rollen die net B-film hoog in het vaandel dragen … de cineast die gretig (en goed) leentjebuur speelt met de filmgeschiedenis zou zelf aan de lopende band nagebootst worden. Via Cannestriomf Pulp Fiction (1994) sloeg Tarantino vervolgens de brug tussen een nieuwe generatie movie brats uit de VS en de Franse filmliefde. De sacralisatie was een feit, Tarantino zou voor vele jonge cinefielen de gateway naar film blijken.

QT8: The First Eight voert uiteraard Tarantino’s onuitputtelijke voorliefde voor film op. Alleen blijft alles, zoals wel vaker in het format van de hagiografische documentaire, aan de oppervlakte steken. We geloven de bewondering van Tim Roth, Michael Madsen of Samuel L. Jackson, en sommige anekdotes zijn best te pruimen, maar het is niet meer dan een vaststelling van wat al ruim bekend is. Nergens slaan de complimenten om in een inzichtrijke analyse. Dan kan je dezer dagen beter Tarantino’s film opnieuw op groot scherm gaan bekijken in de miniretrospectieve die Kinepolis aanbiedt. Filmfanaat Quentin die mee de bioscoopopkomst naar een aanvaardbaar niveau moet tillen, het klopt wel.

Vermijdt QT8: The First Eight de filmische analyse, dan doet de documentaire helemaal de wenkbrauwen fronsen wanneer hij de zaak-Weinstein aansnijdt. Tarantino en de ondertussen voor verkrachting veroordeelde filmproducent waren dikke maatjes vanaf de vroege jaren 90. Ze voedden elkaars succes in hun opgang naar de top van de Amerikaanse filmbusiness. Ondertussen zit Tarantino verveeld met die diepe band. QT8: The First Eight danst Travoltagewijs om de hete brij heen, looft Tarantino’s band met actrices en verbloemt tegelijkertijd het conflict met Uma Thurman, die zelf niet aan het woord komt. Die vergoelijkende toon is bijzonder wrang. QT8: The First Eight werd aanvankelijk aangekocht voor distributie door The Weinstein Company. Toen het schandaal van de opperbaas uitbrak, trachtte regisseur Tara Wood de rechten op de film weer naar zich toe te halen, wat het bedrijf dat tot dan alle films van Tarantino had uitgebracht weigerde. Na het failliet van Weinsteins firma kwamen de rechten toch weer bij Wood terecht en kon ze de film afwerken “vrij van Weinstein en zijn medeplichtige bende”. Die vrijheid leidde echter tot een voor de hand liggende veroordeling van Weinstein en een amper analytische blik op een van de invloedrijkste Amerikaanse cineasten van de laatste decennia.

QT8: The First Eight

16/09/2020
2019