Quiz

QUIZ is de nieuwe thriller van de Nederlandse filmer Dick Maas (van Amsterdamned o.m.). De film is een race tegen de tijd en vliegt in een razend spannend tempo voorbij zonder de achtergrond en de psychologie van zijn personages uit het oog te verliezen.

Leo vandermolen is een populaire presentator van de quiz ‘Klaar voor onder water’, waarin de kandidaten tien vragen moeten beantwoorden terwijl hun vrouw vastzit in een watertank. Leo is aan zijn laatste show toe en trekt met vrouw en dochter naar het buitenland om meer tijd met hen te kunnen doorbrengen. Tot hij een aanbod krijgt voor een eigen talkshow en hij voor de zoveelste keer zijn familie aan de kant wil schuiven. Na de show spreekt Leo met zijn gezin in een Italiaans restaurant af waar hij het gezelschap van een vreemde man krijgt die beweert zijn vrouw en dochter te hebben ontvoerd. Vandermolen krijgt één uur de tijd om tien vragen te beantwoorden, voor ze verdrinken in de watertank van zijn eigen quiz. De klok tikt en de man stelt alsmaar moeilijkere vragen over zijn privéleven.

Maas, nog het meest bekend als de maker van Flodder, zowel de serie als de films, slaagt er na een mislukte poging om in Amerika door te breken met Do not disturb, nu wel in om dankzij een goed scenario en een trits sterke acteurs een intrigerende thriller neer te zetten. Maas regisseerde eerder ook het veelbesproken Sint - een horrorfilm rond een nep-Sinterklaas - en de komedie Moordwijven, over drie vrouwen die iemand inhuren om hun man te vermoorden. “Er zijn amper Nederlandse thrillers die niet rond snoeiharde actie en ontploffingen draaien”, aldus Maas, “ik ben dan ook inspiratie gaan zoeken in ijzersterke Amerikaanse films zoals Memento, Panic Room of Flightplan.” Dat niveau kan QUIZ niet evenaren, visueel is hij ook niet zo bijzonder, maar het originele concept, de verrassende wendingen en de hoofdfiguur, zowel een hilarische als angstaanjagende gek, gespeeld door Pierre Bokma, maken QUIZ toch wel de moeite waard.

QUIZ is zeker geen hoogvlieger, wel een verdienstelijke poging om mee te kunnen in het kielzog van de traditionele Amerikaanse misdaadfilm.

Geschreven door LAURA CAERS

Quiz