Rêve Kakudji

Al van toen hij zes was had de Congolese contratenor Kakudji een passie voor opera, hij leerde zichzelf zingen en werkt vandaag als twintiger aan een professionele muziekcarrière. Tussen Congo en Europa liggen niet alleen wetten en praktische bezwaren, ook weemoed en kwetsbaarheid. Kakudji is een muzikale ster in wording met diva-allures en de looks van een popidool, maar is ook een nieuwkomer in een andere cultuur.

Journalist Koen Vidal en fotograaf Stephan Vanfleteren publiceerden drie jaar geleden het boek Futur Simple, met zeven portretten van Congolese jongeren. In de gelijknamige kortfilm, geïnspireerd op het boek, liet videoclip- en documentairemaakster Ibbe Daniëls Kakudji zingen en dansen. Ze raakte gefascineerd door zijn verhaal en besloot een lange documentaire aan hem te wijden. RÊVE KAKUDJI is een genuanceerd portret van een ambitieuze kerel geworden. Als ongeschoolde tiener schopte hij het dankzij een jeugdkoor tot muziekspektakels. Zo ontmoette hij de Amerikaanse zangeres Laura Claycomb, die zijn verblijf en studie in Europa zou betalen.

Van een gepassioneerde droom komt Kakudji terecht in de professionele operawereld. Claycomb waarschuwt voor de valstrik van het exotisme. Zwarte operazangers zijn zeldzaam en wat blijft er over wanneer de initiële interesse wijkt voor deskundige kritiek? Want studie en verfijning van zijn zangtechniek zijn nodig. De repetities voor een opera van Monteverdi tonen dat dat niet onterecht is. De jonge operazanger wordt gezien als een naïef talent dat de bewegingen van Michael Jackson combineert met “iets… primitiefs, nee… iets van elders”. Is Kakudji geen vreemde in zijn geboorteland én in de westerse operawereld? Ibbe Daniëls focust op zijn fysieke verschijning, zelfbewust en dan weer onwennig tussen vakgenoten en zijn familie. Kakudji’s droom zweeft tussen kunst en kitsch.

Rêve Kakudji

02/10/2013
2013