The Racer

In een wielerjaar waarin de Ronde van Vlaanderen een najaarsklassieker wordt, zou een rennersfilm een welkome aanvulling kunnen zijn voor de fan. Een geleloperpremière op de Muur van Geraardsbergen is echter nog geen zege, en niet winnen blijkt verliezen.

Voor elke kasseienvretende Vlaamse wielerliefhebber draait wielrennen om de klassiekers van het voorjaar, niet om het schaakspel dat Tour de France heet. Een spektakel dat ook een mediacircus heet te zijn en dat ruim twintig jaar geleden op gortige wijze besmeurd werd door een groot dopingschandaal. De schaduw van die zwarte bladzijde hing nog over de sport toen een autoritaire Amerikaanse schurk er nog een schep bovenop deed en het woord doping voorgoed synoniem dreigde te maken met het koersen. Over die Lance Armstrong is het laatste woord ondertussen wel gezegd. Enkele uitstekende documentaires zoals Lance en minder uitstekende fictiefilms keerden zijn verhaal binnenstebuiten en aldus werd ook La Grande Boucle aan nauwgezette analyses onderworpen.

Het mag dan ook een vreemde keuze heten dat een Belgisch-Ierse fictiefilm over het wielrennen de Tour als achtergrond kiest. THE RACER, in een regie van Kieron J. Walsh, keert terug naar die eerdere zwarte bladzijde uit 1998 die bekend werd als de Festina-affaire. Dat deprimerende gegeven dient als achtergrond voor het al even deprimerende verhaal van een meesterknecht die ervan droomt om ooit zelf een dag de gele trui te dragen, maar aan de vooravond van zijn pensioen ingepeperd krijgt dat hij dat idee diep onder de grond mag begraven. THE RACER is deels reconstructie van een historische gebeurtenis, deels studie van het ‘beroep’ van knecht in de koers en deels het fictieve levensverhaal van superknecht Dominique Chabol (Louis Talpe). Dat is veel hooi voor één vork en bijgevolg bereikt deze ploeg de finish niet zonder kleerscheuren.

Nauwelijks twee jaar geleden werden we al ondergedompeld in de beerput van de doping in het beklemmende Coureur van Kenneth Mercken, Walsh’ film focust meer op het persoonlijke verhaal van zijn protagonist. De doorgaans fletse Talpe, zelf een ervaren amateurwielrenner, trekt zich aardig uit de slag als woelwater Chabol, maar de verhalen die zich ontspinnen rond de relatie met zijn kopman, met zijn verzorger en in de romance met een jonge Ierse dokter, worden nooit meer dan oppervlakkig uitgewerkt. Dit tussendoortje voegt weinig toe aan het reeds omvangrijke aanbod rond de onverwoestbaar populaire, maar blijkbaar uitermate destructieve sport.

The Racer

09/09/2020
2020