Radiostars

RADIOSTARS, het langspeeldebuut van de Franse scenarist Romain Levy, is een komedie in de trant van het niet onaardige THE BOAT THAT ROCKED van Richard Curtis uit 2009. Net zoals in die film over piraatzenders vertelt Levy het verhaal van enkele rebelse radiomakers, zij het dan wel dat zij voor het volstrekt legale Blast FM radio maken.

De gedesillusioneerde Ben (Douglas Attal) moet naar Parijs terug na een mislukt avontuur als komiek in New York. Daar ontmoet hij Alex (Manu Payet), een populaire radioman van Blast FM die er de ochtendshow, de Breakfast-Club, presenteert . Ben wordt ingehuurd om teksten te schrijven. De populariteit van de zender is immers tanende en het is zaak om de sympathie van het publiek terug te winnen.

Van dan af krijgen we een buddy annex roadmovie gepresenteerd die heel erg hard zijn best doet om een zekere cool over te brengen. Daarbij worden de clichés van het genre niet geschuwd. Een waaier aan over the top personages die onderweg  tegen het lijf worden gelopen, een ontluikende liefde, herwonnen vriendschappen, een verplicht happy end. RADIOSTARS heeft het allemaal. Dat hoeft niet perse erg te zijn, maar het ligt er allemaal wel vingerdik op.
Natuurlijk is niet alles slecht aan deze film. De acteurs zijn onberispelijk en goed op elkaar ingespeeld en de prent is ontwapenend eerlijk.

RADIOSTARS is een complexloze film vol goede bedoelingen die de kijker simpelweg wil entertainen, maar finaal valt hij te licht uit. Te weinig echt geslaagde grappen en een te mager verhaaltje om echt te boeien blijken de gro(ots)te dooddoeners te zijn. Als het scenario voor RADIOSTARS wat langer op de schrijftafel van Mathieu Oullion had gelegen, had hier beslist veel meer ingezeten.

Geschreven door NIELS LAVEREN

Radiostars

11/04/2012