The Raid

Het heeft even geduurd, maar nu heeft deze superspectaculaire actiefilm uit Indonesië ook onze contreien bereikt. Vorig jaar op het Filmfestival van Toronto zorgde deze pure overlevingsfilm al voor de nodige ophef. Daar ontving hij – de naam alleen al ! – ‘the Midnight Madness Award’.

Van begin tot einde wordt de kijker in THE RAID/SERBUAN MAUT meegesleept in een nooit eerder geziene kolk van brutale actie, slachtpartijen en liquidaties. Je hebt het vermoeden dat het ongebreidelde strijdtoneel zich precies naar de duistere buitenbuurt van Jakarta heeft verplaatst om ongelimiteerd alle geweld- en machtsfantasieën uit te proberen. Het scenario draait om een elitecorps van de politie die de opdracht krijgt om een appartementsblok dat sinds mensenheugenis in handen is van de drugsmaffia grondig te zuiveren van alle gespuis en de bendeleider te liquideren.

Soms doet de film denken aan de twee Braziliaanse Elite Squad (Tropa de Elite) -films van José Padilha, waarin de politiepatrouilles een even onmogelijke missie krijgen in de favelas van Rio de Janeiro. In het Indonesische equivalent wordt nog consequenter gekozen voor de fysieke actie, voor de opwinding tout court. Kort en krachtig zonder veel oog voor de psychologie en de achtergronden van de personages. De setting in Jakarta is minstens even spectaculair als die in Rio, wel veel donkerder want meer binnenskamers opgenomen.

Verdieping per verdieping moet het team op de gangsters veroveren om uiteindelijk op de bovenste verdieping de confrontatie aan te gaan met de topgangster en zijn entourage. Er zit de nodige vaart in, dat uiteraard. Alles staat in het teken daarvan, de beeldregie is strak, de oosterse gevechtstechnieken hebben een heel eigen dynamiek en de setting in het bunkerachtige gebouw is uitermate doeltreffend. Zo overdonderend is de actie dat je als toeschouwer volledig murw geslagen wordt. Enige nuancering of verpozing is je niet gegund.

THE RAID is een visitekaartje voor Gareth Evans, de jonge, naar Indonesië geëmigreerde filmer uit Wales, die meteen ook instond voor het scenario en de snedige montage. Weg met alle subtiliteiten. Het gaat hem uitsluitend om de rauwe testosteron en de adrenalinestoot, dat mag duidelijk zijn. Voor de liefhebbers.

Geschreven door HUGO BERNAERS

The Raid

11/07/2012