Red Lights

Sigourney Weaver is Margaret Matheson, een dokter die zich gespecialiseerd heeft in het opsporen en aan het licht brengen van frauduleuze praktijken van nephelderzienden, valse hypnotiseurs en ersatz-paranormaal begaafden. In de loop van haar carrière is ze er vrijwel altijd in geslaagd om elk bizar mysterie bloot te leggen met wetenschappelijk tegengewicht. Alleen de charismatische blinde Simon Silver glipte steevast door de mazen van het net.

Na dertig jaar stilte rond de man, kondigt Mathesons assistent Tom Buckley de terugkeer van Silver aan. Matheson weigert deel te nemen aan een nieuw onderzoek, waarna Buckley op eigen houtje nieuwe informatie begint te vergaren. Het duurt niet lang voordat hij getuige is van een reeks schijnbaar onverklaarbare gebeurtenissen. Buried-regisseur Rodrigo Cortés tapt met RED LIGHTS duidelijk uit een ander vaatje. Hij bewijst dat hij niet alleen virtuoos de aandacht van de kijker in een claustrofobische doodskist kan vasthouden, maar ook behendig is met een grotere mise-en-scène.

Sfeerschepping is bij dit soort genreprenten van primordiaal belang. De mysterieuze nevel die door het grootste gedeelte van de prent wordt opgetrokken, is meteen een van de sterkste elementen. Inhoudelijk en structureel leunt RED LIGHTS erg dicht bij The X-Files aan, waarbij de wetenschappelijke kennis van een duo sceptische onderzoekers uiteindelijk onbruikbaar blijkt. Het is ook fijn om De Niro zich eindelijk nog eens optimaal te zien uitleven in een filmrol. Zijn présence vertoont gelijkenissen met die van Richard Burton toen hij een telekinetische rampenveroorzaker vertolkte in The Medusa Touch (1978), maar is sardonischer, demagogischer én grimmiger.

Grootste teleurstelling van RED LIGHTS is het slot, waarbij onnodig de hele film en alles wat de kijker net heeft gezien op z’n kop wordt gezet. De volledige filmlogica – voor zover daar sprake van is – wordt daarbij nodeloos tenietgedaan. M. Night Shyamalan heeft ondertussen wel afdoende bewezen dat plot twists niet per se bijdragen tot een memorabele filmervaring. Doodzonde.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Red Lights

29/08/2012