The Revenant

Bekroond als beste film, met de beste acteur (DiCaprio) en de beste regie bleek THE REVENANT de grote laureaat op de uitreiking van de Golden Globes, het broertje van de Oscars. Ontpopt deze film zich nu als de grote favoriet voor de Oscars of als een outsider? Wie zal het zeggen? Behalve een recensie besteden we graag aandacht aan (de comeback van) muziekcomponist Ryuichi Sakamoto.

Er zijn filmregisseurs zoals Woody Allen en Clint Eastwood die bijna elk jaar een film uit hun koker persen en er zijn cineasten die graag jaren over hun nieuwe film doen. Alejandro González Iñárritu behoort gewoonlijk tot die laatste categorie. Maar net zoals Terrence Malick, die mee dankzij de sublieme fotografie van Emmanuel Lubezki nooit veraf is in THE REVENANT, schakelde hij de jongste jaren een versnelling hoger. Of was het de Oscarwinst van het geweldige Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) van vorig jaar die Iñárritu een plotse creatieve boost gaf? Wat wel zeker is, is dat hij niet snel met dezelfde gewetenskwestie als zijn Birdman-hoofdpersonage te kampen zal krijgen.

In THE REVENANT stelt Iñárritu immers luid en duidelijk dat hij meer is dan die succesvolle vreemde eend in de bijt, een reputatie die hij dankt aan zijn plotrijke films Amores perros (2000), 21 Grams (2003) en Babel (2006). Voor THE REVENANT kiest de 52-jarige Mexicaan, in tegenstelling tot in zijn Guillermo Arriaga-samenwerkingen, voor een eenvoudig, rechtlijnig en hollywoodiaans plotverloop dat minder complex is. Geen toevallige dramatische samenloop van omstandigheden zoals in 21 Grams, geen rouw die zoals in Babel centraal staat en geen voormalige superheld die wordt geveld door de grote levensvragen. De drijvende kracht van THE REVENANT is gewoonweg wraak. Het gruwelijke wraakverhaal van Hugh Glass (alias Leonardo DiCaprio) die in de nazomer van 1823 tijdens het jachtseizoen zwaar gewond raakt en voor dood wordt achtergelaten werd in 2002 door Michael Punke geschreven.

Niet veel later lag het scenario bij wraakthrillerspecialist Chan-wook Park op tafel om daarna langs westerncineast John Hillcoat te passeren vooraleer het verhaal in Iñárritu's schoot viel. En wat doet Iñárritu? Hij combineert de sterktes van zijn voorgangers met het mysterieuze en rauwe realisme waarin hij uitblinkt, en dat zonder zélf uit te blinken. Iñárritu kan zijn stempel namelijk niet sterk doordrukken omdat hij wordt overschaduwd door de sublieme cast en zijn cinematograaf Lubezki. En dat is mooi en beklijvend: de adem van een klasbak zoals Leonardo DiCaprio die letterlijk aan het scherm kleeft, of het gruwelijke realisme waarmee de oorlogsvoering/het barbarisme anno 1823 in beeld wordt gebracht. Maar het verhaal dat de film wil vertellen wordt er niet minder rechtlijnig of onorigineel door.

Quentin Tarantino had zich met zo'n scenario waarschijnlijk kostelijk geamuseerd, terwijl Iñárritu alleen maar wat mysterieuze flashbacks toevoegt die Glass telkens weer miraculeus doet opleven. Dat truukje werkt één keer, maar niet altijd. Dat is vreemd, want alles in THE REVENANT wil authenticiteit uitstralen. DiCaprio speelt de getormenteerde Glass bijzonder intens en ook Tom Hardy weet hoe hij een ellendeling van het kaliber John Fitzgerald meesterlijk moet vertolken. De grauwe setting is bijzonder enigmatisch en de weerzinwekkende scène waarin DiCaprio het met een grizzlybeer aan de stok krijgt, is schokkend realistisch. Toch is het na een tijdje onmogelijk om nog in het verhaal mee te gaan. Nadat de film wat situaties uit Man vs. Wild, een Discovery Channel-serie waarin Bear Grylls in extreme omstandigheden probeert te overleven, aan elkaar knoopt, raakt dat immers helemaal zoek.

Het enige wat er dan nog rest is een aantrekkelijke popcornfilm die je herhaaldelijk naar het puntje van je stoel drijft, maar telkens ook weer wijst op het feit dat je naar een film zit te kijken. Een goeie film, dat zeker. Maar ook een film die in zijn ambitie om het verhaal zo geloofwaardig mogelijk te vertellen zich vaak verliest in overdaad. Zelfs al is Iñárritu op zijn best als hij minder kant en klare films als deze maakt, met THE REVENANT bewijst hij zich toch opnieuw als een veelzijdig filmmaker.

Geschreven door JOHANNES DE BREUKER

The Revenant

27/01/2016