Revolution seizoen I

De premisse van REVOLUTION mag op zijn minst prikkelend worden genoemd. Door een mysterieus georkestreerde, permanente stroompanne houdt alle technologie op te werken. Angst en paranoia nemen in een handomdraai het dagelijkse leven over. Overheden vallen, fascistoïde bewegingen nemen het heft in handen. De uitwerking van REVOLUTION laat helaas net iets te veel te wensen over.

De serie speelt zich, grotendeels, vijftien jaar na de blackout af, hoewel we aan de hand van flashbacks langzaamaan puzzelstukjes toegeworpen krijgen waarmee we kunnen reconstrueren wat er allemaal precies gebeurd is in de dagen voor, na en tijdens de stroompanne.  Die veranderde de wereld zoals we die nu kennen fundamenteel. Maar het gros van de focus ligt dus vijftien jaar later in een postapocalyptisch, bijna pre-industrieel Amerika. Danny Matheson wordt ontvoerd door leden van de Monroe Republic, een van de bewegingen die de macht overnam in de Verenigde Staten in de nasleep  van de blackout. Zijn zus Charlie slaat de handen in elkaar met de verloren gewaande vechtersbaasnonkel Miles Matheson en enkele andere rebellen, die zullen proberen om Danny uit de handen van de militie te bevrijden. Twintig afleveringen lang, doorspekt met tal van cliffhangers en plotwendingen, proberen ze de militie te ontmantelen en ontrafelen ze langzaamaan de vele mysteries achter de blackout.

Een van de drijvende krachten achter REVOLUTION is J.J. Abrams. Zijn firma Bad Robot Productions produceerde de serie voor de grote zender NBC. Ook ‘Iron Man 1 en 2’- regisseur Jon Favreau deed zijn duit in het zakje. Hij fungeert als een van de producenten van de reeks en regisseerde bovendien de pilootaflevering. Abrams, die Steven Spielberg citeert als zijn grote held,  was recent de filmregisseur van films zoals ‘ Super 8’ en de Star Trek reboot en is momenteel aan het werk als regisseur van ‘Star Wars: Episode VII’. Hij begon zijn carrière in de televisiewereld waarbij vooral zijn werk als co-bedenker van het veelbesproken suspensedrama/mysterie ‘Lost’ in het oog springt. ‘Lost’ kluisterde overheen zes seizoenen miljoenen kijkers wereldwijd, al dan niet terecht, aan de buis met de vertelling over de overlevenden van een vliegtuigcrash die strandden op een tropisch eiland. REVOLUTION is in vele opzichten schatplichtig aan ‘Lost’, en wordt ook wel eens gezien als een soort van troonopvolger in het genre. Niet verwonderlijk natuurlijk; een ambitieuze vertelling vol mysteries die zich maar geleidelijk aan laten oplossen en daarbij een stevig beroep op een flashbackstructuur doet, al dan niet bij de haren getrokken plotwendingen, en daarbij gemixt nog een best aardige dosis sciencefiction: ‘Lost’ in een notendop, quoi.

Veel impact weet de serie evenwel nooit te maken. REVOLUTION heeft absoluut niets nieuws, niets origineels toe te voegen aan een genre waarmee we sinds ‘Lost’ werden overspoeld. Al snel verzeilen we in een stramien van clichématig gepreek afgewisseld met, weliswaar knap gechoreografeerde, actiescènes, flashbacks en al dan niet geforceerde cliffhangers. En dat 20 (!) afleveringen lang. De emotionele diepgang die de makers proberen voor te schotelen dringt ook nooit echt door. Daarbij wordt op wel héél veel suspension of disbelief gerekend. Helaas: de graad van ongeloofwaardigheid van sommige verhaallijnen ligt echt wel te hoog. REVOLUTION is een serie met heel veel potentieel die zichzelf in het eerste seizoen hopeloos voorbijloopt.

Met het concept van REVOLUTION zit het wel snor, maar de uitwerking is middelmatig …op zijn best. Het tweede seizoen ging ondertussen in Amerika al van start, en de berichten die ons daarover bereiken zijn alvast heel wat positiever. Afgeschreven is REVOLUTION dus nog niet.

Geschreven door NIELS LAVEREN

Revolution seizoen I

2012