Rings

Er komt geen eind aan de horrorsequels, -prequels, - remakes en revisitings. 'Ringu' was ooit (in 1998) het onverwachte megasucces dat de carrière van de Japanse regisseur Hideo Nakata lanceerde. Uiteraard kopieerde Amerika de nogal puberale gimmick en hoewel 'The Ring' (2002) maar lauwtjes onthaald werd, kon het zich wel beroemen op een intrigerende vertolking van Naomi Watts en een geslaagde dubbele bodem die waarschuwde voor de gevolgen van recente digitale evoluties.

Ondertussen zijn we 15 jaar en een tsunami aan digitale revoluties verder, maar de verdoemde videotape uit Nakata’s origineel heeft alle wonderen der techniek overleefd. Ter herinnering: wie de troebele beelden op deze vhs bekijkt, krijgt meteen erna een telefoontje dat hij/zij zeven dagen later zal sterven. Het leverde misschien geen briljante cinema op, maar wel iconische beelden van het spookachtige meisje in wit gewaad met lange zwarte haren – een beeld dat nu ongegeneerd hergebruikt wordt als affiche van de tweede Amerikaanse sequel. Omdat de raamvertelling dezelfde blijft, maar je geen vier keer dezelfde film kan maken, is er een truukje uitgehaald waarbij een film in de film ontdekt wordt en er dus een niveau dieper gegraven kan worden in de geschiedenis van de ongelukkige Samara (het meisje dat uit de tv kroop in de originele film). Lustelozer kan je het niet bedenken en de kijker krijgt 107 minuten de tijd om zich af te vragen waarom er in godsnaam niets aangevangen is met de werkelijk angstaanjagende vermenigvuldiging aan sociale media en gadgets die je privacy te grabbel kunnen gooien voor potentiële moordenaars of would-be meisjes met lange zwarte haren – nee, de vermaledijde vhs wordt met uitgestreken gezicht bestudeerd door tieners die ter voorbereiding van hun rol in de film waarschijnlijk voorgelicht moesten worden over deze dinosaurus die dvd en streaming niet heeft overleefd.

Aan het sleutelidee zal het anders niet gelegen hebben: nauwelijks twee jaar terug wist een verlichte geest een uitstekende griezelfilm te puren uit het zieke idee dat seks een vehikel was om een moordzuchtig wezen over te dragen – It Follows heette dat pareltje, dat het aloude kettingbriefgegeven nieuw leven inblies. Na RINGS lijkt het meer dan hoog tijd dat iemand de ongelukkige Samara voor eens en voor altijd uit haar lijden verlost.

Rings

15/02/2017
2015