The Riot Club

Hooligans. Je vindt ze overal. In alle sociale klassen. De hooligans van de THE RIOT CLUB laten zien dat je met geld alles voor elkaar krijgt.

De leden van deze club behoren tot de Britse upper class en hoeven – uiteraard – niet op een pound te kijken. Scenariste Laura Wade adapteerde haar toneelstuk 'Posh' voor deze film. Een deel van de sardonische humor uit de theatervoorstelling heeft plaats gemaakt voor uit de hand gelopen uitspattingen. Het dramatische verloop wordt vrij voorspelbaar maar subtiel opgebouwd.

Voor Posh haalde Wade de mosterd bij de beruchte, niet officiële studentenclub The Bullingdon Club uit Oxford. Leden komen uit de hogere klasse en bekleden achteraf doorgaans belangrijke functies. Zo waren onder anderen David Cameron (de huidige eerste minister van de UK) en Boris Johnson (burgemeester van Londen) ooit lid.

De club, vermoedelijk ontstaan in de tweede helft van de 18de eeuw, is notoir om de exclusieve diners, waar zo veel gedronken wordt dat nadien wordt overgegaan tot vernieling van het pand waar het etentje plaatsvond. De schade werd/wordt achteraf altijd cash betaald. De reputatie van de club reikt zo ver dat niet alleen de lokale restaurants in Oxford, maar ook gelegenheden ver buiten de universiteitsstad de club de toegang weigeren.

Wat de leden ertoe aanzet om onder valse namen pubs en restaurants te boeken. Tot zo ver the real thing. Natuurlijk betreft het hier fictie en moet de boodschap – met geld koop je alles – overtuigend worden gebracht. Daarom zijn er enkele extra scènes – met bijvoorbeeld fysiek geweld – aan het bacchanaal toegevoegd. Dat maakt de moraal dat het grote geld en de welstellende klasse zich probleemloos boven de wet stellen (en soms de wet maken!) des te aangrijpender.

De Deense cineaste Lone Scherfig, bekend van Italian for Beginners, An Education en One Day, hanteert een vrij traditionele stijl. De geloofwaardigheid staat en valt dan ook met het scenario en de acteurs. Het verhaal is niet vrij van clichés, maar toch best opwindend en efficiënt verteld. Het is de jonge, energieke cast die echter het mooie weer maakt en de kijker van bij de aanvang probleemloos in hun (studenten)wereldje troont, waar onschuld niet is wat het lijkt en ingebakken opportunisme de vrije teugels wordt gegeven.

The Riot Club

04/03/2015
2014