Rocketman

“Why not just sing without this ridiculous paraphernalia?” vraagt songwriter Bernie Taupin aan een in veren getooide Elton John. “Because people don’t pay to see Reginald Dwight”, snauwt deze hem toe. “People pay to see Elton John!” Laat een theatrale popgod net dat zijn. Die les heeft regisseur Dexter Fletcher wel getrokken uit ‘Bohemian Rhapsody’, de oubollige Queenbiopic die hij grotendeels redde toen Bryan Singer uit de regiestoel werd gesleurd.

ROCKETMAN vertelt het levensverhaal van Elton John, de muzikale god die dankzij een teugelloze trip van drank, drugs, seks en muziek uitgroeide van een teruggetrokken dikkertje tot een glamrockicoon dat 300 miljoen platen verkocht. Dat de film in één adem genoemd wordt met Bohemian Rhapsody is onvermijdelijk, maar gelukkig pakt de vergelijking in het voordeel van ROCKETMAN uit.

ROCKETMAN is op verschillende vlakken ambitieuzer, gewaagder, inventiever en vooral explicieter dan Bohemian Rhapsody. Wellicht omdat Elton John zich – in tegenstelling tot Freddie Mercury – wel in de scenariodiscussies kon moeien, wordt zijn buitensporige privéleven nooit verzuimd. “I have fucked everything that moves”, claimt hij, en de film is doodeerlijk over zijn homoseksualiteit, coke- en pillenverslaving en excessieve extravagantie. Dat deze scènes in sommige landen uit de film worden geknipt – in Rusland is het bijvoorbeeld verboden om “niet-traditionele seksuele relaties” of druggebruik in een positieve context te tonen – is jammer, aangezien ze fundamenteel onderdeel uitmaken van Elton Johns rise to fame en de film van een extra laagje menselijkheid voorzien.

De zwierige regie, de overdadige decors, de bizarre en originele kostuums waarin Egerton zich mocht hijsen: ze zijn Elton John ten voeten uit. Een muzikale biopic waarin een popster roem en rijkdom vindt en vervolgens ten onder gaat aan drank en drugs is natuurlijk niet nieuw, maar eentje waarin een concertpubliek spontaan begint te zweven, een artiest letterlijk in vuurwerk opgaat of een nummer volledig onder water gebracht wordt, is dat wél. ROCKETMAN ontwijkt de platgetreden genreclichés niet, maar de inventieve muzikale intermezzo’s en het heerlijke spel van hoofdacteur Taron Egerton (Kingsman, Eddie The Eagle) maken van dit Elton Johnvehikel meer dan een muzikale trip down memory lane.

Niet iedereen zal zich willen nestelen in het fantasierijke deken dat rond ROCKETMAN gedrapeerd wordt, maar het voelt wel juist aan dat een muziekmonument als Elton John een even monumentale behandeling krijgt.

Geschreven door TOM ROUVROIS

Rocketman

29/05/2019