To Rome with Love

Na Londen (Matchpoint o.m.), Barcelona (Vicky Cristina Barcelona) en Parijs (Midnight in Paris) zet Woody Allen met TO ROME WITH LOVE zijn tournee van Europese metropolen voort.

Zijn liefdesbrief aan de Eeuwige Stad viel bij de Italianen niet in goede aarde. En het moet gezegd dat de bard in zijn stadsportret niet bijzonder diep graaft. Of wat gedacht van romantiek in het Colosseum, kwelende operazangers, losse zeden en paparazzi? De jonge hartenbreker, Allens jeugdige alter ego, wordt ditmaal (vrij bleekjes) vertolkt door Jesse Eisenberg. Hij is een student architectuur die zich het hoofd op hol laat brengen door de vriendin van zijn verloofde. Dat tegen het advies in van een beroemde architect (Alec Baldwin) die zowat fungeert als het koor in een Griekse tragedie – hij geeft commentaar op de gebeurtenissen, maar neemt er zelf niet aan deel.

Daarnaast is er het jonge koppeltje uit de provincie dat het wil maken in de hoofdstad, maar wiens prille huwelijkstrouw meteen op de proef wordt gesteld, onder meer door een exuberante prostituee (Penélope Cruz) die ongevraagd de intrige komt binnenwandelen. Allen zelf speelt de vader van een Amerikaanse ingénue die valt voor de charmes van een geëngageerde Italiaanse advocaat. En Roberto Benigni is de onbetekenende ambtenaar die zonder aanwijsbare reden het mikpunt van de societypers wordt. De aangenaam voortrollende plot, een carrousel van romantische strubbelingen, dient vooral als een structuur waarin Allen zijn ideeën kwijt kan over liefde, sterfelijkheid, neurose, zelfbedrog en... de rol van de rioolpers.

Want onder het jasje van luchthartige komedie gaat natuurlijk een zedenschets schuil van de upper middle class anno 2012. De verhaalintriges haken vlot in elkaar en de ensemblecast acteert onderhoudend. In zijn derde samenwerking met Allen overgiet DOP Darius Khondji de film met intense, zonnige kleuren. Ook het camerawerk is uitstekend, let bijvoorbeeld op een paar fraaie panoramische shots waarin de camera volledig om zijn as draait. Op de soundtrack klinkt een combinatie van populaire Italiaanse deuntjes (Volare, Arrivederci Roma) en aria’s van Puccini, Verdi en Leoncavallo. Deze leuke Allen scheert misschien geen hoge toppen, maar is een stuk genietbaarder dan het gehypete Midnight in Paris.

To Rome with Love

04/07/2012
2012