Roubaix, une lumière

In de lente voorgesteld in Cannes en pas winnaar van het meer bescheiden filmfestival in Namen was ROUBAIX, UNE LUMIERE (of 'Oh Mercy!') van Arnaud Desplechin. De Franse policier kent een beperkte release in het Brusselse Palace. Met Engelse titels.

Dat cineast Arnaud Desplechin (Les fantômes d'Ismaël, Un conte de Noël) uit het uiterste noorden van Frankrijk afkomstig is, wisten we al van zijn als een bildungsroman opgebouwde Trois souvenirs de ma jeunesse (2015). Ditmaal verfilmt hij een verhaal dat zich in 2002 afspeelde in zijn geboortestad Roubaix en dat eerder aan de basis lag van de televisiedocumentaire Roubaix, commissariat central, affaires courantes. Een politiecommissaris van allochtone origine onderzoekt de moord op een hoogbejaarde vrouw en kruist daarbij het pad van twee marginale jonge vrouwen. Desplechins versie van de feiten hinkt op twee gedachten. De film begint als een docudrama met een reeks al te bekende elementen uit de politiefilm. Als daar zijn: de scherpzinnige commissaris, het idealistische groentje en good cop/bad cop-rituelen. De cineast duikt meteen in de troosteloze straten van de voormalige industriestad, maar maakt niet de fout om een en ander met een ‘chic du pauvre’-gebaar pittoresk te maken. In de tweede helft verschuift de aandacht naar het verhoor van de twee vrouwen en gaat het verhaal almaar meer op een psychologische thriller lijken. Desplechin verlaat de platgetreden paden en geeft een les in mise-en-scène, met een meesterlijke afwisseling van camerastandpunten en beeldgrootten. Pas dan begint ook de muziek van langdurig medewerker Grégoire Hetzel steek te houden, want met haar dramatische vioolpartijen en hitchcockiaanse dreiging leek die eerst voor een andere film geschreven. Eveneens ongelukkig is de voice-over met semireligieuze bespiegelingen van de jonge politie-inspecteur. Desplechin wordt wel uitstekend gediend door zijn acteurs. Roschdy Zem (Hors-la-loi, Indigènes), een van de allerbeste Franse acteurs, is tegelijk intens en afstandelijk in de hoofdrol. Hij krijgt weerwerk van onder anderen Léa Seydoux (La vie d’Adèle, Inglourious Basterds), in een gedurfde rol gespeend van elke glamour. Hoewel je ROUBAIX, UNE LUMIERE niet als een routineus tussendoortje kunt afdoen, blijft de vraag waarom een auteur als Desplechin zich met een (ondanks de geografische insteek) veeleer onpersoonlijk project inlaat.

Vertoningen

Roubaix, une lumière

16/10/2019