Rush

James Hunt versus Niki Lauda. Het legendarische duel tussen deze Formule 1-piloten in het seizoen 1976 ging tussen twee uitersten. Hunt was een flapuit, Lauda zeer beredeneerd: “Ik kan leven met het feit dat er 20% kans is dat ik tijdens een race sterf. Wordt dat 21%, dan stop ik”.

Filmregisseur Ron Howard onderstreept Lauda’s woorden met korte beeldfragmenten die illustreren hoe het er destijds aan toeging. Piloten roken in de pitlane en merken in een flits een fotograaf op die ongegeneerd in het gras vlak naast de racebaan ligt. Ongelukken blijven de kijker niet bespaard. Het spectaculaire ongeval van Lauda tijdens de Grand Prix van Duitsland, waarbij zijn bolide in brand vloog, wordt door Howard dik in de verf gezet. Niettemin vermijdt de filmer handig de kritiek dat hij het zware ongeval zou exploiteren, door even later Hunt naar de echte beelden van de crash te laten kijken.

Ondanks het feit dat Howard kiest voor een vintage jaren 70-stijl, voelt de film eigentijds. Dankzij de flitsende montage vooral.  Zo drijft de filmer het tempo van RUSH op door verscheidene races in een korte sequentie samen te bundelen.  Slechts de wedstrijden die bepalend zijn geweest voor de rivaliteit tussen Hunt en Lauda worden uitvoeriger in beeld gebracht. Howard kiest voor een intense beeldregie, van extreme close ups van de ingespannen blik van de racer tot beelden waarin we ons in de slipstream van zijn voorligger bevinden.

Op het vlak van het scenario trekt Peter Morgan de lijn door die hij samen met Howard had uitgezet voor de film Frost/Nixon, de clash tussen het intellectuele en het flamboyante. De insteek is wel anders. Nixons monologen hebben plaats gemaakt voor de oneliners en de korte ad rem opmerkingen waarmee Hunt en Lauda elkaar bestookten tijdens persconferenties. Hier primeert actie op dialoog. Morgan bewijst dat hij met verbazend gemak zowel een intrigerend sportdrama kan neerpennen als een intelligente praatfilm. Bovendien beschrijft Morgan zijn hoofdpersonages met zeldzaam geworden nuances. En weigeren de makers bijvoorbeeld pertinent om partij te kiezen.

RUSH is een authentiek sportdrama en tegelijk een nostalgisch tijdsdocument over een periode in de Formule 1 toen de rijkunst en de persoonlijkheid van de sporter nog de boventoon voerden op de technologie.

Geschreven door BRECHT CAPIAU

Rush

02/10/2013