Safe Haven

Tijdens het surfen botste ik toevallig op een pagina met filmaffiches, met alle posters van verfilmingen van romans van Nicholas Sparks. Eerst denk je dat het om een grap gaat. Acht affiches met centraal in beeld koppels in een passionele omhelzing tegen een achtergrond van een strand of een oceaan en/of sfeervolle zonsondergang. Maar beetje bij beetje ga je beseffen dat het menens is. En wanneer je Lasse Hallströms jongste Hollywoodvehikel hebt gezien, besef je zelfs dat het bloedernstig is. Ik heb nog geen boek van Sparks gelezen, maar blijkbaar specialiseert hij zich in romantische thrillers waar nogal eens een edgy kantje aan zit.

Een edgy kantje dat je na het bekijken van Safe Haven met een schizofreen gevoel achterlaat. Katie strandt in een gezapig, bijna sprookjesachtig dorpje nadat ze halsoverkop moest vluchten, ofwel voor een overijverige flik ofwel omdat ze een wel heel zware misdaad heeft begaan. Gelukkig wonen in schattige dorpjes stoere weduwnaars zodat Katie met eenzaat van dienst Alex een passionele relatie kan aanknopen. Hallström injecteert hun romance met net voldoende unheimliche hints om een onderhuidse spanning op te roepen. Het feit dat hij desondanks een matige thriller aan het draaien is, tracht hij in de slotfase te compenseren door een zéér drastische wending in te bouwen.

Zo’n wending kan de intelligentie van de plot benadrukken (zie Twelve Monkeys) of de grond onder de voeten van de kijker wegmaaien (The Sixth Sense), maar het kan ook van de pot gerukt en totaal irrelevant zijn. Dat laatste is helaas het geval in deze Safe Haven. Hoe spectaculair en alomvattend de ontknoping ook mag zijn, eigenlijk maakt de nieuwe zienswijze geen bal uit voor de appreciatie van wat vooraf ging. Voldoende voer om onthutste bakvissen op café achteraf een Bacardi Breezer extra te laten bestellen, maar al bij al weinig meer dan een variant in een rijtje lachwekkende posters.

Safe Haven

24/04/2013
2013