Salmon Fishing in the Yemen

Muhammed, een steenrijke sjeik uit Yemen, is gepassioneerd door zalmvissen. Dus nodigt hij de jonge, wereldvreemde Britse uitvinder Alfred Jones uit om zo’n 10.000 van deze smakelijke, gewervelde dieren te importeren en te helpen acclimatiseren in een zorgvuldig uitgekozen rivier in Yemen.

De excentrieke sjeik (zijn er eigenlijk wel anderen?) legt een dam aan en verbouwt de rivier waar nodig om de beestjes in hun nieuwe habitat op hun gemak te doen voelen. Harriet, een consultant van de sjeik, krijgt de opdracht Alfred te begeleiden en uiteraard worden beide zielen onverhoopt stapelverliefd op elkaar. Een originele premisse met humoristisch potentieel en vertolkt door straffe acteurs. Het enige onzekere element was filmregisseur Lasse Hallström, die ooit verraste met zijn debuut My Life as a Dog en later in Hollywood met What’s eating Gilbert Grape en daarna met Chocolat zowel verrukking als verafschuwing zou oproepen. Zijn nieuwste is gebaseerd op een roman van Paul Torday, die zijn atypisch verhaal aanwendt om op een luchtige manier een boekje open te doen over de politieke agenda’s van zowel Groot-Brittannië als Yemen. De recente gebeurtenissen in het Midden-Oosten vergroten de actualiteitswaarde van het gegeven, maar in plaats van daarop in te spelen kiest Hallström voor de voorzichtige, neutrale weg. Zijn Muhammed is een veel te brave en correcte figuur. Als gevolg van zijn politieke correctheid laat de filmer faliekant de kans liggen om in SALMON FISHING IN THE YEMEN het excentrieke van zijn verhaal ten volle te benutten. Zonder uitzondering tekent hij sympathieke figuren en focust op het universele thema van de ontluikende romance tussen Jones en Harriet (die beiden al bezet zijn en dus dreigen te zondigen). Dat levert een sympathieke en onderhoudende film op, gesitueerd in soms bedwelmend mooie settings, maar geenszins de gevatte satire met dubbele bodem die we verwachten van een dergelijk absurd onderwerp.

Salmon Fishing in the Yemen

09/05/2012
2011