The Salvation

Dogma-filmer Kristian Levring ziet THE SALVATION als “een eerbetoon aan de klassieke western. Het is geen psychologische karakterstudie, maar een actiegeladen drama dat het verhaal van dood en overleven in een kwaadaardig landschap vertelt.” Het klopt dat de regisseur van Fear Me Not ons een huifkarlading westernclichés serveert, maar qua toon en stijl is deze wraakwestern nauwer verwant met Sergio Leones spaghettiwesterns dan met de klassieke westerns van John Ford, Howard Hawks en Sam Peckinpah.

THE SALVATION is echter erg Deens. Onderkoeld, onheilspellend en somber met thema's zoals mishandeling, bestraffing, hebzucht en loutering. De plot is ontleend aan Fred Zinnemans High Noon. Een eenzaat moet een westernstadje bevrijden van de bende die de burgers terroriseert en uitbuit. Levring geeft er wel zijn eigen twist aan: de 'brave' burgers zijn cynische opportunisten en de loner wordt gedreven door donkere motieven (wraak en vernietigingsdrang). Protagonist Jon is een Deens soldaat die na zeven jaar zijn vrouw en zijn tienjarige zoon naar zijn nieuwe adoptieland laat overkomen. Wanneer de familie met de postkoets richting nieuwe boerderij en nieuw leven rijdt, wordt Jon door twee dronken schoften buitengetrapt om verderop vrouw en kind dood terug te vinden.

Hij rekent af met de killers, maar wordt dan zelf opgejaagd. Een van de schurken blijkt de broer van een lokale bendeleider. Delarue is brutaal en wreed, want om de inwoners van Black Creek aan te zetten Jon te vangen doodt hij willekeurig vier burgers. Dat zal Jon later een sympathisante opleveren, terwijl de verminkte weduwe Madelaine ook parallelle wraakplannen ontwikkelt. Het komt uiteindelijk tot een shoot-out in het halfverlaten stadje, maar eerst moet Jon op Eastwoodachtige wijze nog een mishandeling- en heropbouwparcours afleggen.

THE SALVATION is visueel briljante cinema – zowel landschappen als gezichten vertellen mee het verhaal en een beweeglijke camera ritmeert de actie – en blinkt uit in sfeerschepping. Getuige de impact van 'de elementen' (wind, regen, vuur) op het drama. Alleen missen we de emoties van Ford, de humor van Leone en de melancholie van Peckinpah. Waardoor de via een terugtrekkende camera in de slotbeelden gereveleerde industriële toekomst ons onverschillig laat.

The Salvation

03/09/2014
2014