For Sama

Wat weten we eigenlijk over de Syrische Burgeroorlog, waarin wereldwijde milities zich mengden, van Nederland tot China? Hoeveel verhalen van vluchtelingen of strijders hebben we écht gehoord, niet via cijfers en politieke bedisselingen? FOR SAMA opent je blik.

“Waar is m’n meisje? Waar is ze!?” Er is net een bom neergevallen op het ziekenhuis in Aleppo waar burgerjournalist Waad al-Kateab met haar babydochter woont. Met de camera in de hand zoekt ze haar. Op de schokkerige beelden zien we een stofwolk een gang overnemen, de elektriciteit valt uit en pasgeboren baby’s worden in allerijl verplaatst. Verplegers met zaklampen zorgen voor handmatige beademing. Die noodsituatie is dagelijkse kost in de Syrische hoofdstad in 2016. Waad en haar man Hamza, een dokter, vragen zich af in welk leven ze hun dochtertje hebben geworpen. Het kan niet anders dan haar, en de andere kinderen van Aleppo, blijvend tekenen. Het antwoord vinden ze in de liefde, ondanks alles. En die ‘ondanks alles’, dat is nogal wat.

FOR SAMA is opgevat als een brief aan Sama. In de voice-over spreekt Waad haar toe, om uit te leggen hoe haar ouders van elkaar gingen houden en om te verklaren waarom ze haar op de wereld brachten in de frontlinie van een vuile oorlog. Redenen te over om de stad en het land te verlaten, maar Waad en Hamza zetten door. Ook wanneer medicatie hallucinant schaars is. Ook wanneer een zoveelste ziekenhuis doelbewust platgebombardeerd wordt. Ook wanneer … FOR SAMA toont leed dat eigenlijk niet in beelden te vatten is. Waad en coregisseur Edward Watts deinzen niet terug voor bloed, lijken, wanhoop en intens verdriet. Als tegengewicht hebben ze oog voor humor en onwaarschijnlijk doorzettingsvermogen. Net als alle Syriërs hebben Waad en Hamza die ook nodig, zo blijkt uit de homevideobeelden van vijf jaar leven in Aleppo: na de hoopgevende revolutie, het begin van een huwelijk, het eerste huis samen en de zwangerschap volgen clusterbommen, helikopterraids, doden en gewonden. Steeds weer het dagelijkse leven proberen op te nemen is een daad van verzet, zegt Waad. Alles filmen is dat in Waads ogen ook. In zijn sterkste momenten gaat FOR SAMA voorbij aan de geïnstrumentaliseerde miserie die moet aanzetten tot bewustwording. Hij vertelt over veerkracht en herinnering. Hoewel droneshots, strijkers en pianomuziek hem soms net te veel naar shock-and-awereportage doen neigen, staat de documentaire als een huis. Een huis dat de inwoners van Aleppo niet meer hebben.

Vertoningen vanaf 20 oktober: mooov.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door BJORN GABRIELS

For Sama

Muziek: 
Genre: 
Productiejaar: 
2019
Distributeur: 
MOOOV

Media: