Sammy 2

In de jaren 90 waren zijn ride films zoals Devils Mine Ride een sensatie op pretparken wereldwijd. De Belgische specialist in speciale filmeffecten en films voor IMAX-zalen, Ben Stassen (nWave Pictures), produceerde in 2008 de technisch knappe 3D-langspeler Fly me to the Moon (twee vliegjes reizen mee in de Apollo 11). Toen twee jaar geleden Sammy’s Avonturen: de geheime doorgang in roulatie ging, noemden we in Filmmagie “de 3D-effecten verbluffend, beter dan in recente VS-producties”. Dat geldt ook voor SAMMY 2.

Stassen weet als geen ander de toeschouwer via het 3D-reliëf mee te trekken in het verhaal.

Een slap vervolg op de schildpadden-rond-de-wereld story? vraagt u zich af. Helemaal niet. Het verhaal van deze sequel zit anders en beter in mekaar. Weg de iets te drammerige ecologische boodschap van de eerste prent, wat vooral in de VS niet gepruimd werd. Weg ook het constante gereis over de wereldzeeën.

Even wennen: de Sammy van de eerste prent is opa geworden!

Als de bejaarde grote zeeschildpad Sammy en zijn vriend de lederschildpad Ray hun pas uit het ei gekomen kleinkinderen Ricky en Ella naar zee begeleiden, worden ze gevangen genomen. Stropers brengen hen naar een futuristisch onderwateraquarium in Dubai. Sammy en Ray bedenken plannen om te ontsnappen en laten zich niet van de wijs brengen door Big D, een zeepaardje dat met zijn lijfwachten, twee slijmerige murenen (tropische alen), de aquariumbevolking terroriseert. Ondertussen hebben Ricky en Ella uitgevist waar hun opa’s gevangen zitten en willen hen gaan bevrijden. Er zijn dus twee stellen helden: de twee opa’s en de twee kleinkinderen.

Hoe meer het verhaal vordert hoe meer er van beide kanten een parallelle actie “ontsnappen – bevrijden” tot stand komt. Zowel opa’s als ukjes krijgen met tegenslagen en vijanden te maken – spannend is hoe de kleintjes ternauwernood kunnen ontkomen aan de aanval van twee heel gemene roofvissen – maar vinden bij hun plannen ook bondgenoten. Zo worden Ricky en Ella bemoederd door een roze inktvis en krijgen Sammy en Ray steun van de schizofrene Siberische kreeft Lulu en van blaasvis Jimbo.

Die sympathieke aartslelijkerd is een kei in het doen alsof hij dood is, maar zal hij het de beslissende keer overleven? Zeker is: de bolronde vis met de smile tot achter zijn oren (waarbij ik onwillekeurig moet denken aan de grijnslach van oud-wielrenner Ludo Dierckxsens) steelt de show.

De setting van het aquarium voor rijke toeristen wordt ook gebruikt voor fijne observaties naar de andere kant van het glas: de mensen en hun gedragingen. SAMMY 2 is een goed opgebouwd ontsnappingsverhaal dat kinderen boeit en volwassenen amuseert.

Dit is een Belgische productie die 25 miljoen € gekost heeft (circa een kwart van de prijs van een Amerikaanse lange animatiefilm) en 650.000 € subsidie van het Vlaams Audiovisueel Fonds kreeg. Het scenario werd samen met Domonic Paris in de VS uitgedokterd en ook de originele Engelse stemmen werden daar opgenomen, maar al het overige productiewerk gebeurde in België.

Geschreven door LUK MENTEN

Sammy 2

15/08/2012