Saving Mr. Banks

De muisfabriek staat voor zorgeloos familievertier. En dan mag er al een loopje met de feiten worden genomen. Zo ook in deze op de prettige gevoelens mikkende ‘making of’ van Mary Poppins (1964). Gebaseerd op waar gebeurde feiten luidt het dan. Jazeker! In dit best meeslepende verhaal over het tot stand komen van de Disneyklassieker Mary Poppins worden twee verhaallijnen door elkaar geklutst. In de raamvertelling spaart Walt Disney, vertolkt door een goedlachse Tom Hanks, kosten noch moeite om de rechten van de Mary Poppinsboeken te kopen voor een filmadaptatie. Omdat schrijfster P.L. Travers krap bij kas zit, neemt ze het vliegtuig naar Hollywood, maar stelt haar eisen. Zo mag er geen animatie in de filmversie voorkomen, moet de kleur rood worden geweerd en bedingt ze tevens volledige inspraak in het scenario. Ook bij de songs (ze heeft een hekel aan een musicalversie van haar boekenreeks) heeft ze zware bedenkingen. Uiteindelijk zal ome Walt haar na moeten reizen naar Londen om haar handtekening onder het contract te krijgen.

De tweede verhaallijn doet de kindertijd van Pamela Lyndon Travers (née Helen Lyndon Goff) uit de doeken en in het bijzonder Helens relatie met haar vader Travers: een (niet bijster geslaagde) bankmanager en zwaar aan de fles. Helen Lyndon Goff nam haar nom de plume P.L. Travers al aan toen ze als Shakespeare-actrice in haar geboorteland rondreisde. Eenmaal geëmigreerd naar Londen gebruikte Helen deze schuilnaam tevens om haar gedichten en romans mee te ondertekenen. Wat niet aan bod komt is Travers’ biseksualiteit. In SAVING MR. BANKS wordt ze als vrouw alleen voorgesteld; toen Travers veertig werd adopteerde ze een zoon: Camillus. Zijn tweelingbroer wou ze echter niet opnemen en hield Camillus in de waan dat zij zijn biologische moeder was. Maar goed, dat is een heel ander verhaal. Misschien stof voor een nieuwe film over de schepper van de Mary Poppinsboeken?

In een Disneyproductie over de creatie van een Disneyfilm met Walt Disney als een van de protagonisten moet je niet meteen een genuanceerd – laat staan kritisch – beeld van de filmmogol verwachten. Bovendien laten ‘dichterlijke vrijheden’ toe om de realiteit wat bij te kleuren. Zo was het contract al ondertekend vooraleer Travers naar LA vloog, waren haar tranen op de première in het Chinese Theatre (waar ze inderdaad geen uitnodiging voor ontving) wel degelijk tranen van … ergernis en zwoer ze na die première nooit ofte nimmer nog met Disney samen te werken. Maar laat deze verbloeming van de feiten u niet hinderen om het traditioneel vertelde, maar onderhoudende drama te gaan zien. Al was het maar om een uitmuntende Emma Thompson in actie te zien.

Saving Mr. Banks

26/02/2014
2013