Scary Movie 5

De Scary Movie-films bewezen eerder al geen schoolvoorbeeld van komische smaak of algemene hilariteit te zijn. Na een teleurstellend derde en vierde deel hadden de makers toch zin om een vijfde film aan de franchise te breien. SCARY MOVIE 5 neemt wederom horror op de korrel en doet dat op zo’n smakeloze en beschamende manier dat het bijna pijnlijk wordt.

In SCARY MOVIE 5 adopteert het pasgetrouwde stel Jody en Dan de kinderen van Dan’s overleden broer. De kleine meisjes hebben enkele maanden in de wildernis geleefd en hebben er soelaas gezocht bij ‘Mama’, een moederfiguur die al die tijd voor hen zorg heeft gedragen. Zodra de meisjes hun intrek nemen in hun nieuwe huis gebeuren er onverklaarbare dingen die het gezin de stuipen op het lijf jaagt. Dan en Jody installeren camera’s om de paranormale activiteit op beeld vast te leggen en hun nieuw samengestelde gezinnetje te beschermen. Geregisseerd door Malcolm Lee en geschreven door David Zucker – die in een vorig leven nog zijn naam onder het script van de Leslie Nielsenkomedie Airplane! mocht zetten – toont SCARY MOVIE 5 aan dat er na vijf films eindelijk sleet op de reeks komt.

De nu al beruchte beginscène waarin Charlie Sheen en Lindsay Lohan duchtig de draak met zichzelf  steken, is meteen ook de relatief grappigste van de hele film en bewijst dat de makers uit pure wanhoop Charlie’s seksverslaving en Lindsay’s tripjes naar de rechtbank als grapjesmolen zien. Die wanhoop drukt zich ook uit in de films die over de hekel worden gehaald. Mama, de sleeper hit van Jessica Chastain, is net niet bekend genoeg om als hoofdverhaallijn te dienen. Met  Paranormal Activity, Evil Dead, Rise of the Planet of the Apes en serieuze films zoals Black Swan en Inception worden enkele kaskrakers in hun hemd gezet, maar het amateuristische slapsticktoontje overheerst en de nutteloze voice-over van een Morgan Freeman-achtige vertelstem verveelt in plaats van vermaakt. Dat Scary Movie-coryfeeën Anna Faris en Regina Hall niets met de film te maken wilden hebben, doet hun carrière wellicht meer goed dan kwaad.

Ashley Tisdale en Simon Rex trachten de film te dragen, maar beschikken beiden over te weinig acteertalent en nog minder komische timing om de grappen en grollen, die naar het goedkope neigen, tot hun recht te laten komen. Het moet wel gezegd worden dat hun werkmateriaal de wensen te over liet. Hoe hard kun je immers lachen met een baby die in brand staat of een Latijns-Amerikaanse poetsvrouw die intieme dingen doet met een stofzuiger? De rest van de cast bestaat grotendeels uit blitzbezoekjes van vergane gloriën zoals Heather Locklear, Snoop Lion – né Snoop Dogg – en Jerry O’Connell, die zich mag vereenzelvigen met Christian Grey in een parodie op de toekomstige Fifty Shades of Grey-verfilming.

Te geforceerd, te flegmatiek, te hard afgezaagd. Zelfs naar Scary Movie-normen is SCARY MOVIE 5 slap. En dat wil al wat zeggen.

Geschreven door TOM ROUVROIS

Scary Movie 5