The Secret Life Of Walter Mitty

Jezelf casten als ster in je eigen film … het is iets dat Clint Eastwood en Charlie Chaplin zich eigen maakten, dat Rowan Atkinson liet samensmelten met zijn mr. Bean-alias, Roberto Benigni een Oscar opleverde en Joseph-Gordon Levitt vorig jaar naar Gent bracht. Ben Stiller doet het nu ook – na Zoolander en Tropic Thunder - in zijn naar eigen zeggen eerste niet-cynische film. Al was de aanloop heftig: THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY bereikte pas via vele welklinkende omwegen (zoals Jim Carrey, Owen Wilson, Sacha Baron Cohen, Ron Howard, Mike Myers en Steven Spielberg) uiteindelijk Stiller, die enthousiast genoeg was om zichzelf aan te dienen als regisseur én acteur.

Het resultaat is geen remake van de gelijknamige, in 1947 uitgebrachte “Kaye-lossal” Danny Kaye-komedie. Wél een herwerking van het originele kortverhaal dat in 1939 in The New Yorker gepubliceerd werd. In Stillers versie is Mitty de duffe kantoorklerk die in de kelder van het magazine Life foto’s ontwikkelt. Plots begint het moraliserende motto van Life een eigen leven te leiden en deze leuze achterna gaat Mitty op zoek naar de verdwenen coverfoto voor de laatste uitgave van het magazine. Daarbij vindt hij zichzelf opnieuw uit als de waaghals Mitty, helikopterend in Groenland, skatend in IJsland en klimmend in Afghanistan.

THE SECRET LIFE OF … neemt een loopje met de werkelijkheid als Mitty’s fantasieën de kijker op het verkeerde been proberen te zetten. Dat werkt niet altijd, maar Stiller kent zijn medium en dat zie je aan de panoramische scènes gefilmd op 35 mm, aan enkele filmische referenties en afgewerkte special effects. En ook al is het totaalpakket net iets té afgelikt (Stiller net iets té gebronsd en Adam Scotts baard net iets té – euhm - aangedikt?), het moet gezegd: de film loopt lekker, gaat van Benjamin Button-satire moeiteloos over naar een The Da Vinci Codeiaanse zoektocht, van Matrix-stijl actiescènes naar Into The Wild-queeste … met op de kop toe diens regisseur Sean Penn als kluizenaar in de bergen.

Bovenal slaagt Stiller er in epische actiescènes die dwepen met genre-stereotypen met een optimistische romcom te doorkruisen én ons alvast een goed excuus te geven om het meermaals geciteerde Space Oddity van Bowie andermaal door de boxen te jagen.

Geschreven door SARAH SKORIC

The Secret Life Of Walter Mitty

25/12/2013