Selfie

De ondertitel ‘De l’influence du numérique sur les honnêtes gens’ dekt volledig de lading van de satirische sketchfilm SELFIE. Liken maar?

Wifi als basisrecht, geavanceerde algoritmen, tindergebruikers in de ban van hun statusupdate, vloggers en influencers meedogenloos op zoek naar likes en YouTubers die onder een nepnaam op internet gaan: in vijf sketches typeert SELFIE de moderne verslaving aan de sociale media. Het was de Franse producent Julien Sibony die kwam aanzetten met het idee om een sketchfilm te draaien over de verslaving aan het internet. Hij koos voor een groepsfilm met vijf verschillende regisseurs, maar met eenzelfde cameraman en één monteur om de delen tot een geheel te smeden. Elke cineast nam een sketch van ongeveer twintig minuten voor zijn rekening. In vergelijking met satirisch televisieprogramma’s is dat lang, maar dat gaf ruimte voor een sociologische inkijk en gags aan de zijlijn, zoals de verleiding om zelf likes te kopen, de rage met de vingerhartjes en de opgestoken duimpjes, het overaanbod aan food- en gezondheidsblogs, het mindfulnessgehalte van vele apps of de artistieke zelfingenomenheid van YouTubers en instagrammers (de vlogger uit de eerste sketch leest Cahiers du cinéma in bed).

In het openingsluik ‘Vlog’ filmt Thomas Bidegain (Les cowboys) een gezin dat zijn verdriet over de levensbedreigende ziekte van de jongste zoon verwerkt in een vlog, maar geleidelijk meer aandacht gaat besteden aan de miljoenen volgers wereldwijd dan aan het genezingsproces van hun kind. ‘Le troll’, in een regie van Marc Fitoussi, speelt de tegenstellingen tussen een wereld zonder en met internet uit via een wat ouderwetse lerares Frans. Ze ergert zich aanvankelijk mateloos aan de sms-taal en de spelfouten op het internet, maar ontpopt zich met de hulp van haar leerlingen tot een gedreven YouTuber en digitaal stalker. In de derde bijdrage ‘2,5/5’ vraagt cineast Tristan Aurouet zich af of het wel zo’n goed idee is om te swipen en te matchen op Tinder. Zijn sketch volgt een jonge verliefde koerier die alles op alles zet voor een hoog waarderingscijfer op Tinder om zo de liefde van zijn leven te verleiden. ‘Recommandé pour vous’ van Cyril Gelblat tekent de geestelijke aftakeling van een man die zijn koopgedrag en uiteindelijk ook zijn leven laat bepalen door de prikkels en algoritmen van een site. In het slotdeel ‘Smileaks’ registreert Vianney Lebasque het ontwenningsgedrag van een groepje bruiloftsgangers op een eiland zonder bereik en hun paniekreactie als ze weet krijgen van een wereldwijde hacking van persoonlijke gegevens. Daarmee sluit de film af met een soort surrealistische digitale apocalyps. Al gaat net dit crescendo-effect wat verloren omdat uitgerekend de laatste sketch te lang gerekt wordt en zijn piek mist. Wel hebben de makers gezorgd voor een zekere continuïteit. Doordat personages uit de ene sketch ook in een andere opduiken, worden de vijf delen verbonden. Bidegains eerste sketch zit dan weer als een soort rode draad door het geheel verweven.

Zonder een belerende toon aan te slaan vergroot SELFIE herkenbare gedragingen van de internetgebruikers uit. Geïnspireerd sarcastisch spot de film met de alomtegenwoordigheid van de sociale media en de manier waarop we ze toelaten in ons leven. Dat komt vooral sterk tot uiting in personages die overrompeld worden door de gemediatiseerde wereld. Al grappend en spottend zoeken de vijf cineasten uit hoe we affectief omgaan met de sociale media.

Vertoningen (zonder Nederlandstalige ondertitels): cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door DIRK MICHIELS

Selfie

15/01/2020